28 maart 2024

Gasplaneten in wijde omloopbanen zijn zeldzaam

exoplanet general

Credit: Gemini Observatory/AURA

Het ontdekken van exoplaneten is de normaalste zaak van de wereld geworden. Het lijkt wel dat we simpelweg naar een willekeurige ster hoeven te kijken om er één aan te treffen! Nu heeft een uitgebreide en diepe survey echter aangetoond dat gasplaneten die in een wijde omloopbaan draaien uiterst schaars zijn. Het onderzoek is dusdanig precies uitgevoerd, dat gasplaneten op grote afstand van hun moederster makkelijk zichtbaar moeten zijn. Helaas werd er geen één aangetroffen. Schijnbaar hebben gasplaneten de voorkeur voor omloopbanen van maximaal 30 keer de afstand tussen de aarde en de zon. Er zij natuurlijk wel uitzonderingen op die regel. Zo zijn de bij de ster HR 8799 vier planeten direct gefotografeerd die allemaal op grote afstand van hun moederster draaien – 25 tot 70 keer de afstand tussen de aarde en de zon. Hierdoor hebben sommige astronomen gesuggereerd dat gasplaneten op een dergelijke afstand algemeen kunnen zijn. Nu blijken dit soort planeten dus zeldzaam te zijn. Hopelijk kan dit nieuwe inzichten verschaffen in onze theorieën van planeetvorming. Bron: University of Hawaii