18 oktober 2017

Planeten bij rode dwergen leefbaarder dan gedacht

red dwarf planet with clouds

Dit artikel zegt dus precies het tegenovergestelde dan het vorige artikel. Het laat mooi zien dat astrobiologie een jonge een dynamische discipline is. Don’t blame us for the confusion – wij kunnen er weinig aan doen dat de heren wetenschappers het niet met elkaar eens zijn 😀

Bij een nieuwe studie heeft men berekend wat de invloed is van wolken op het klimaat van exoplaneten. Hierbij is het aantal potentieel leefbare exoplaneten plotseling verdubbeld! Het gaat overigens alleen om planeten die om rode dwergsterren draaien. Als de uitkomst van de studie klopt, dan zou het aantal planeten in de leefbare zone van rode dwergen zo’n 60 miljard kunnen bedragen – en dat is alleen in onze Melkweg!

Uit gegevens die zijn verzameld door de Kepler-planetenspeurder blijkt dat iedere rode dwerg gemiddeld

1. Ik dacht in eerste instantie ook bij het zien van de twee titels ‘hé, hier klopt iets niet, kennelijk moet één van de twee blogs weg’. Maar verschillende sterrenkundigen, verschillende meningen. Het lijken wel politici. 🙂

2. Even over dat ‘getijdenslot’. Dit stukje behoeft nadere uitleg: “Het gevolg laat zich raden: de ene helft van de planeet baadt voortdurend in het zonlicht, terwijl de andere helft in eeuwige duisternis is gehuld

Waarom is dat ongunstig voor mogelijk leven? Als je de Aarde stil zou zetten, sterft zo’n beetje alles uit op een kleine overgangszone na. Maar er zal toch een afstand zijn, waarop de temperatuur aan de dag-kant leefbaar is, en ook genoeg licht doordringt voor fotosynthese? (gesteld dat dat laatste nodig is). Die fotosynthese zal misschien minder zijn dan bij ons. Misschien ook niet, want het rendement van onze planten is erg laag.
    Hoe dan ook, hier groeien planten ook in donkere bossen, en dicht bij de polen.
    Bovendien, niet de hele planeet hoeft leefbaar te zijn, zelfs niet de halve. Dat laatste verhoogt de kans natuurlijk wel.

Op zo’n planeet zou ik alleen niet graag politieagent zijn, de criminelen hebben daar de halve wereld.

Op zo’n wereld zou leven mogelijk kunnen zijn. Maar het leven zal een veel kleiner areaal hebben! Ook zou het ONTSTAAN van het leven op zo’n planeet lastiger kunnen zijn. Maar goed, de insteek van het artikel is natuurlijk dat leven bij rode dwergplaneten gewoon mogelijk is 😉