28 maart 2024

Hoeveel manen heeft de aarde?

Als je naar boven kijkt om manen te tellen, dan zal je er maar één zien: “de” maan. Maar heeft de aarde nog andere manen? In het zonnestelsel zijn meerdere manen eerder regel dan uitzondering. Jupiter heeft bijvoorbeeld 67 natuurlijke satellieten en zelfs Mars is in het bezit van twee planetoïde-achtige manen.

Zou de aarde meer dan één maan kunnen hebben?

Het antwoord luidt officieel: nee. De aarde heeft slechts één maan.

Vandaag de dag.

Het is mogelijk dat de aarde vroeger meer manen heeft gehad, miljoenen of zelfs miljarden jaren in het verleden. Zo zou het vreemde landschap aan de achterkant van de maan verklaard kunnen worden door een tweede maan die op “de” maan gecrashed is, waarbij een tientallen kilometers diepe afzettingslaag is ontstaan. Manen kunnen komen en gaan in de lange geschiedenis van onze planeet.

Mars heeft bijvoorbeeld twee manen, maar niet voor lang. Phobos (de grootste) spiraliseert langzaam naar binnen en zal binnen 10 miljoen jaar op de Rode Planeet knallen. Dat betekent dat Mars binnenkort (op kosmische tijdschaal) slechts één maan zal hebben!

Het is ook mogelijk dat de aarde in de toekomst een maan zal kunnen invangen. De grootst maan van Neptunus (Triton) beweegt bijvoorbeeld in “tegengestelde” richting om de planeet – een duidelijke aanwijzing dat Triton is ingevangen, vermoedelijk vanuit de Kuipergordel.

Zelfs de aarde heeft een tijdje een planetoïde ingevangen. De vijf meter grote ruimtesteen 2006 RH120 heeft in 2006 en 2007 vier keer rond de aarde gedraaid, waarna het weer werd uitgestoten. Het is zeer waarschijnlijk dat dit in het verleden vaker is gebeurd.

2006 RH120. Credit: K. Teramura / UH ifA.

Verder zijn er andere objecten die op een vreemde manier interacteren met de omloopbaan van de aarde. Wetenschappers beschouwen ze niet als manen, maar ze blijven wel in onze buurt rondhangen. Een goed voorbeeld is de planetoïde 3753 Cruithne, die in een baanresonantie met de aarde staat. Cruithne heeft een zeer excentrieke omloopbaan rondom de zon, maar doet exact één jaar over een enkele omloop. Vanuit ons perspectief volgt deze een langzame, hoefijzervormige pad over de sterrenhemel. Sinds de ontdekking van Cruithne zijn meer resonerende aardscheerders ontdekt.

2010 TK7. Credit: NASA/JPL-Caltech/UCLA .

Verder heb je nog 2010 TK7, de enige bekende Trojaan van de aarde. Deze planetoïde draait in exact dezelfde baan als de aarde rond de zon, maar volgt op enige afstand van onze planeet in een gravitationeel stabiel punt in de ruimte. Het antwoord luidt dus: de aarde heeft slechts een enkele maan – vandaag. Maar we zouden in het verleden meer manen gehad kunnen hebben en in de toekomst meer manen kunnen krijgen. Maar voor dit moment moeten we het doen met degene die we hebben en dat is bepaald geen straf. Bron: Universe Today.

1. Over dat ‘maantje’ Cruithne heb ik ooit dit hoogst amusante filmpje geblogd: http://www.astroblogs.nl/2009/03/02/zie-cruithne-schijnt-door-de-bomen/

2. hier op aarde geld een kei harde natuur wet .eten en gegeten worden. zou zo iets ook niet kunnen gelden.
    voor dat in mens groten heelal.dat een planeet zo als de aarde een planetoide een lekker hap je vind .

3. Dat van een ingevangen planetoïde wist ik niet, weer wat bijgeleerd. En dan die 2010 TK7, draait deze met de zelfde snelheid als de aarde om de zon? Leuk stukkie om te lezen.