19 april 2024

James Webb Space Telescope krijgt vorm

De James Webb Space Telescope heeft nu al last van hot pixels

Credit: NASA

Binnen de cleanrooms van NASA’s Goddard Space Center begint de internationale James Webb Space Telescope (JWST) vorm te krijgen. De JWST is de opvolger van zowel de Hubble- als de Spitzer-ruimtetelescopen en zal vooral infraroodwaarnemingen verrichten. Het verzamelend vermogen van de JWST is bijna drie keer zoveel als dat van de Europese Herschel-ruimtetelescoop – de grootste infraroodtelescoop ooit.

MIRI JWST

Credit: NASA/C. Gunn

Op bovenstaande foto is het MIRI-instrument zichtbaar (mid-infarode camera) evenals een spectrograaf, beide gebouwd door Europese wetenschappers van de ESA. Op de foto wordt de MIRI ingebouwd in de wetenschappelijke module van de JWST. Links zie je de MIRI vastgehouden worden door een speciale balanskraan, waarmee het instrument heel precies geplaatst kan worden. Rechts zie je hoe de onderdelen van MIRI’s koelingsysteem geplaatst worden en het isoleerschild gesloten wordt.

Zodra de telescoop gelanceerd wordt, zal deze op een zeer lage temperatuur van -233 graden Celsius gehouden moeten worden om te voorkomen dat z’n eigen infrarode straling alle kosmische infrarode straling zal overstralen. De MRI, die wordt ingepakt in een isolatiedeken om ‘m te beschermen tegen de “hitte” van de rest van de wetenschappelijke module, dient nog verder gekoeld te worden: tot -266 C, de perfecte temperatuur voor dit soort detectoren.

Bron: European Space Agency