19 oktober 2017

Nieuwe aanwijzing voor “Grote Oceaan” op Mars

Wet Mars 6

Onderzoekers van Caltech hebben bewijs gevonden voor een oeroude delta op Mars, die zich bevindt op de plaats waar de rivier in een grote oceaan zou kunnen hebben gestroomd. Als deze oceaan echt bestaan heeft, dan zou het grootste deel van het noordelijk halfrond van de Rode Planeet ermee bedekt zijn geweest. Hoewel de bevindingen geen bewijs vormen voor het bestaan van een oceaan, is het wel de sterkste aanwijzing tot nu toe.

Het grootste deel van het noordelijk halfrond is vlak en lager dan het zuidelijk halfrond. Hiermee doet het denken aan de oceaanbasins op aarde. De grens tussen de laagvlakten en de hooglanden zou dan de kustlijn van de hypothetische oceaan zijn geweest. Het Caltech-team heeft nu foto’s in hoge resolutie bestudeerd die gemaakt zijn door de Mars Reconnaissance Orbiter. Ze hebben vooral gekeken naar een netwerk van omgekeerde kanalen dat Aeolis Dorsa wordt genoemd, op zo’n 1000 kilometer afstand van de Gale-krater waar de Curiosity-rover actief is.

Aeolis Delta compared to Selenga Delta Vergelijking tussen de fossiele delta op Mars (links) en een moderne delta op aarde (rechts). Links is een reli