28 maart 2024

Planetoïde vernoemd naar Nederlandse sterrenkundevoorlichter Marieke Baan

Planetoïde 12631 is sinds deze week vernoemd naar Marieke Baan, de Nederlandse sterrenkundevoorlichter die werkzaam is bij NOVA, de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie. Planetoïde (12631) Mariekebaan – alias 1997 FP2 alias 3051 T-1 alias T/3051 T-1 – werd op 26 maart 1971 ontdekt door de Amerikaan Tom Gehrels en het Nederlandse astronomen-echtpaar Ingrid van Houten-Groeneveld en Kees van Houten, het trio dat in de jaren vijftig, zestig en zeventig zo’n 5000 planetoïden heeft ontdekt. Hieronder een schets van de baan van planetoïde Mariekebaan, waarop te zien is dat de pakweg 7,5 km grote steenklomp zich bevindt in de grote planetoïdengordel tussen de banen van Mars en Jupiter.

planetoide Mariekebaan

De ontdekker van een planetoïde mag iets of iemand voordragen naar wie of wat de ruimtesteen uiteindelijk wordt vernoemd. Kees van Houten leeft niet meer, maar het was de inmiddels 91-jarige Ingrid van Houten-Groeneveld die heeft voorgesteld om de planetoïde naar Marieke Baan te vernoemen. Die vindt het een hele eer, zoals ze op Twitter liet weten:

Twitter_MariekeBaan

Planetoïde Mariekebaan is de 335ste planetoïde met een Nederlandse naam. Andere Nederlandse planetoïden: Juliana (naar koningin Juliana), Anne Frank, Utrecht, van Gogh (naar Vincent van Gogh) en VOC. Marieke, namens de Astroblogs van harte gefeliciteerd met deze vernoeming! Je vroeg nog of er een astrofotograaf is die de planetoïde zou kunnen fotograferen, ik ga eens kijken bij het bataljon astrofotografen op de Astroblogs of die geen poging willen wagen dat stuk ruimtesteen in beeld te brengen! Momenteel is ‘ie van +17m, dus dat moet voor hen geen probleem zijn. 😀 Hier vind je meer info over de planetoïde: MPC en NASA/JPL. Bron: Volkskrant.

1. Olaf van Kooten zegt

Haha tof 🙂 ik heb wel eens e-mailcontact met haar, grappig dat ze nu vereeuwigd is 🙂

2. Ja, inderdaad. Nou zweeft ze samen met Govert Schilling en nog een boel andere bekende Nederlanders daarboven tussen Mars en Jupiter rond. 🙂

3. Jurgen Kobierczynski zegt

17,5m relatief laag aan de hemel. Het zal kantje boortje zijn en het zal rap nodig zijn, want conjunctie nadert.

• In de Catalina Sky Survey werd ‘ie op 16 juni op +17,2m geschat, dus iets helderder dan die +17,5m. Zie de MPC-bron en dan de lijst helemaal onderin. Zou echt fantastisch zijn als jij ‘m zou weten te fotograferen.

4. Jurgen Kobierczynski zegt

Ik heb hem gisteren gefotografeerd. Het was mooi weer, en ik had toch geen tijd voor een ganse nacht, dus ik besloot Mariekebaan te fotograferen. De opnames bestaan uit 75 opnames van 30 seconden unguided, met een Skywatcher NEQ6 + 200 F4 Carbon reflector met een Atik 314L+ CCD en IDAS LP2 filter. De beweging van de planetoide is te zien, en daarom heb ik de opname gesplitst in twee aparte foto’s: een van de eerste 35 opnames (18 minuten) en daarna een van de 40 opnames erna (20 minuten).

Mariekebaan, 1/08/2013 om 23h09-23h27 en 23h28-23h49:

Opnames in Diepenbeek, België

5. Marieke Baan zegt

Wat ontzettend leuk! Dankjewel, Jurgen. En Arie bedankt voor de aandacht en de oproep!

6. Henk Munsterman zegt