19 oktober 2017

Sterrenstelsels in kosmische leegte houden van gezelschap

VGS_31

Okee, nu een stukje hardcore-kosmologie met een (flink) Nederlands tintje. Leegtes in de groteschaalstructuur bevatten afgezonderde sterrenstelsels, die ook wel kluizenaarsstelsels worden genoemd. Gegroepeerde kluizenaarsstelsels zijn vrijwel tegelijkertijd in elkaars nabijheid ontstaan. Dit blijkt uit onderzoek onder leiding van Steven Rieder en Rien van de Weygaert. Hiermee is volgens een nieuwe methode bewijs geleverd voor de theorie die de evolutie van voids en de groteschaalstructuur beschrijft.

Op grote schaal is de materiestructuur in het heelal vergelijkbaar met een spons; sterrenstelsels klonteren samen en bevinden zich op de randen van zogeheten leegtes of “voids”. Voids zijn lege holten tussen dichte clusters, afgeplatte wanden en uitgerekte filamenten. De holten blijken niet helemaal leeg te zijn; ze kunnen afgezonderde melkwegstelsels bevatten. In het onderzoek zijn waarnemingen aan dergelijke kluizenaarsstelsels in de Void Galaxy Survey (VGS) gecombineerd met de CosmoGrid-simulatie over de evolutie van de donkeremateriestructuur in het heelal.

superclusters and voids