24 oktober 2017

Zesvoudige zwaartekrachtslens van quasar ontdekt

quasar
Een groep natuurkundestudenten van het Deense Niels Bohr Instituut heeft een quasar ontdekt, 11 miljard lichtjaar van de aarde verwijderd, waarvan het licht door een tussen de quasar en de aarde gelegen cluster van sterrenstelsels maar liefst zes keer is verbogen. Die verbuiging heet een zwaartekrachtslens en is bijna honderd jaar geleden al door Albert Einstein voorspeld. Door het effect wordt het ene beeld van het verst verwijderde object meerdere keren verbogen en ontstaan extra beelden, meestal twee, drie of vier beelden. Maar nu hebben de vier studenten Anders Nielsen, Mikkel Kristensen, Mikkel Lindholmer en Thejs Brinckmann eentje ontdekt die zes keer is afgebeeld – op de afbeelding hierboven te zien als de objecten A, B, C, D, WD en Arc, G1 t/m G3 zijn delen van de cluster van sterrenstelsels op de voorgrond, genaamd SDSS J2222+2745. De studenten hebben de quasar bestudeerd met behulp van de

1. Waarom hebben de vijfde en zesde afbeelding afwijkende namen (WD en Arc)?

Het artikel was tamelijk onleesbaar door een komma in plaats van een punt achter “WD en Arc”

2. Ja, er stond geen punt maar een komma, omdat ik daarna nog verwees naar G1 t/m G3. Voor wat de benamingen Arc en WD betreft: zie de update van het artikel. Bedankt voor je vraag, Gert!