18 augustus 2017

Waarom fonkelen sterren (maar planeten niet)?

fonkelen

Weet je hoe je sterren en planeten uit elkaar kunt houden? Simpel: sterren fonkelen (of twinkelen) en planeten niet! Okee, dat is niet helemaal correct: de sterren, de planeten en zelfs de zon en de maan twinkelen – alles buiten de dampkring twinkelt. Maar alleen bij de sterren is dit effect groot genoeg om op te vallen.

Mocht je “twinkelen” en “fonkelen” suffe woorden vinden, wees dan niet bang: er bestaat een wetenschappelijk correcte term voor: scintillatie. Hoewel je er niets van voelt, draag je het gehele gewicht van de dampkring op je schouders. Iedere vierkante centimeter van je huid wordt voortdurend ingedrukt met een kracht van 1 kilogram! Hoewel sterrenkundigen de dampkring nodig hebben om te overleven, worden ze er wel knettergek van. Het maakt het namelijk lastiger om objecten in de ruimte te kunnen zien.

Sterren twinkelen, sorry scintilleren, doordat het binnenvallende sterlicht verstrooid raakt als gevolg van turbulenties in de aardatmosfeer, waardoor het licht van de ster (vanuit ons perspectief) zachtjes lijkt te wiebelen. Dit effect kan tegengegaan worden door adaptieve