18 oktober 2017

ALMA brengt het drama van een stergeboorte dichtbij

Astronomen hebben, met behulp van de Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA), een levendige close-up verkregen van het materiaal dat van een pasgeboren ster wegstroomt. Door naar de gloed van koolstofmonoxide-moleculen in het object Herbig-Haro 46/47 te kijken, hebben zij ontdekt dat zijn

1. dat het allemaal zo is . ok

maar dat het , zie video, gevonden kan worden vind echt verbluffend.
    zijn de wolken soms de aandachtstrekkers omdat daar de egaal verdeelde sterren-pixels worden onderbroken ??

2. Die donkere wolken zijn inderdaad aandachtstrekkers, waar sluimerend jonge sterren aan het ontstaan zijn, waarvan we het bestaan vaak niet weten, totdat we met infrarood- of in dit geval submillimeterstraling een geboortebericht krijgen.

• wat denk jij dat ze met die haakse jet bedoelen : ?

( bovenste foto en//of startbeeld video ) die grote groene die er onderdoor kruist of juist dat kleine lichtblauw//witte aanhangseltje dat enigszins naar boven lijkt te wijzen. ??

• Ik denk dat ze die lange groene sliert bedoelen, die de bovenkant vormt van de donkere, zwarte gas- en stofwolk. De haakse jet zal vast ook wel verband houden met die donkere wolk.

• in de tekst hebben ze het als oorsprong over een kleine nabije begeleider,
          zelf denk ik dan aan dat witte//lichtblauwe pluimpje aan weerszijden haaks op de grens van de “grote” jet
          waar , zo probeer ik te determineren, het nieuwe object zou moeten zijn.
          tenzij jij iets ziet wat die grote groene (*_*) zou moeten genereren.