18 augustus 2017

Nieuwe methode om de zwaartekracht van een ster te meten

Astronomen hebben een nieuwe manier gevonden om het licht van een verre ster dusdanig te ontleden, dat de zwaartekracht aan het oppervlak van de ster kan worden vastgesteld! Dit is belangrijk, omdat de oppervlakte zwaartekracht een belangrijke eigenschap is, die gebruikt kan worden om de fysische eigenschappen en evolutionaire staat van de ster te berekenen. De nieuwe methode kan ook gebruikt worden om de grootte van exoplaneten preciezer te bepalen.

Huidige schattingen hebben een onzekerheid van 50 tot 200 procent. Met de nieuwe techniek kan dit met de helft worden verminderd. Zodra je de oppervlaktezwaartekracht van een ster weet, heb je nog maar

1. het woord ZON viel 1-malig in het kadertje seismologie.

ik neem aan dat : omdat we inmiddels echt alles van de zon weten, dat de zon ons referentiekader is ( nulmeting) m.b.t. alle waarnemingen en conclusies t.a.v. sterren tot in alle uithoeken van het universum.

Dat is op een bepaalde hoogte van waar inderdaad. De zon is de enige ster die we van dichtbij kunnen onderzoeken, en is dus automatisch het referentiekader. Natuurlijk moet hetgeen we zien bij de zon niet zomaar 1 op 1 worden toegepast op sterren uit een andere categorie, bv. dwergen en reuzen.

• de laatste alinea van het bronartikel, –Bron: Vanderbilt University–
        bevestigd in ieder geval dat ze de moeite hebben genomen om hun ideeen ook nog even op de zon te toetsen.
        het laat verder in het midden of de zienswijze —
        zwaartekracht-meting versus fotometrie, spectroscopie en astroseismologie —
        wordt bewezen door deze “zonne-toets”.

2. Nou hoeft het natuurlijk niet per se zo te zijn dat de zon als referentiekader dient bij het seismologisch onderzoek aan andere sterren. De zon is een relatief kleine en ook rustige ster, waar eigenlijk weinig spannends gebeurt op het terrein van Astroseismologie. Bij andere sterren – zoals waargenomen op de sterren HD49933, HD181420 en HD181906 – kunnen die bevingen veel heftiger zijn en zou het best kunnen dat we daar veel van leren, om dat geleerde vervolgens op de zon toe te passen.