17 augustus 2017

ALMA brengt atomaire koolstofwolken bij planetaire nevel in beeld

ALMA - NGC 6308

De Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) in Noord-Chili heeft onlangs met z’n Band 8 ontvanger – gebouwd door het National Astronomical Observatory of Japan (NAOJ) – voor het eerst een zeer gedetailleerde foto gemaakt en wel van de planetaire nevel NGC 6308. ALMA moet uiteindelijk met 10 ontvangers werken, maar die zijn nog niet allemaal in gebruik. De Band 8 ontvanger, waarmee submillimeter-straling met een frequentie van 385 tot 500 GHz wordt gemeten, is wel in gebruik en daarmee kan men uitstekend de emissie van atomen en moleculen meten, zoals van atomaire koolstof, dat uitzendt bij

1. Hans Schreuder zegt:

Wat moet ik me voorstellen bij “moleculair koolstof”? Misschien moleculen zoals CH4 en HCN ?

• Ik heb het nog even in de bron opgezocht: het gaat om het onderscheid tussen atomaire wolken van koolstof en moleculaire wolken van koolstof. Maar wat dan precies het verschil in de koolstof zelf is zou ik 1-2-3- niet durven zeggen.

• Moleculaire wolken worden gevonden via spectraallijnen van het molecuul CO. Althans, zo heb ik het geleerd en dat is wel weer een tijdje geleden.

2. In Labyrint was een aflevering over die (40) Alma telescopen in Chili. Mooi om dat allemaal te zien, erg interessant Ik heb genoten 😛