7 december 2016

Hoe zou het universum eruit zien vanaf het verste sterrenstelsel?

01 UDFj-39546284

Onze partners van Starts With a Bang hebben een paar weken geleden een artikel geschreven over het verste sterrenstelsel dat we (tot nog toe) ontdekt hebben. Dit stelsel bevindt zich zo ver weg, dat het alleen zichtbaar is in infrarood licht en dat het alleen waargenomen kan worden door onze krachtigste ruimtetelescopen (Hubble en Spitzer). Wat zelfs nog merkwaardiger is, is dat het licht dat we nu opvangen oorspronkelijk is uitgezonden in het ultraviolette deel van het spectrum!

02 UDFj-39546284

Slechts de enorme expansie en roodverschuiving van het universum, samen met het feit dat het licht er 13,4 miljard jaar over heeft gedaan om ons te bereiken, zorgen ervoor dat we het stelsel vandaag de dag waarnemen in infrarood. Nu is het heelal ‘slechts’ 13,8 miljard jaar oud – dat betekent niet alleen dat we het stelsel zien vanaf een enorme afstand, maar dat we het daarnaast zien zoals het er

1. Hans Hulsink zegt:

Wordt hier niet een enorme denkfout gemaakt? Als we ons nu op of in UDFj-39546284 zouden bevinden, deze omgeving van het heelal is toch ook verder geëvolueerd? Daar is de ontwikkeling toch ook 13,4 miljard jaar verder? Het licht wat we nu waarnemen is 13,8 miljard jaar onderweg geweest, dus we zien het verleden. De evolutie van UDFj-39546284 zien we (nog) niet omdat dit licht nog onderweg is naar ons toe. Net zomin kan met zekerheid gesteld worden dat naar de “buitenkant” weinig tot niets te zien is. Er is geen mens die hard kan maken dat voorbij UDFj-39546284 geen sterrenstelsels zijn aangezien het licht van die afstand ons nog niet bereikt heeft.
    Kortom, als wij het niet kunnen waarnemen is het er niet, beetje middeleeuws.

2. Volgens mij worden er twee varianten in de blog geponeerd: de ene waarbij je je in UDFj-39546284 bevindt en het heelal is 13,8 miljard jaar oud, de andere waarbij je je in UDFj-39546284 bevindt en het heelal is slechts 370 miljoen jaar oud. In die eerste versie zal UDFj-39546284 omgeven zijn door net zoveel sterrenstelsels zoals de Melkweg is, in de tweede versie zijn er minder sterrenstelsels zichtbaar, simpelweg omdat er toen nog niet zoveel sterrenstelsels waren. Het heelal zat toen in z’n ‘donkere eeuwen‘ periode, waarbij het letterlijk donker was en alleen hier en daar bakens van licht ontstonden, de allereerste sterrenstelsels.