21 augustus 2017

Woehaha, vrijdag de 13e komt planetoïde 324 Bamberga in de buurt van de aarde

Zoekkaartje van planeto</p><div class=

Reacties

1. Sorry, maar dit is toch een beetje een onzin bericht. Het suggereert heel wat, terwijl er eigenlijk niets aan de hand is.

(324) Bamberga komt helemaal niet dicht bij de aarde, nu niet en in de toekomst niet. Het is een gewone hoofdgordel planetoide die zelfs de baan van Mars niet kruist (!), laat staan dat ze in de buurt van de aarde komt. Het is géén Near Earth Asteroid!

Deze maand is ze in oppositie, en daardoor vrij helder (magnitude +8). Meer niet. Van een werkelijk dichte nadering tot de aarde is geen sprake.

2. Thierry Pauwels zegt:

Complete onzin. Om te beginnen is de dichtste nadering van de planetoide niet eens op 13 september, maar op 17 september. Ten tweede is de afstand, ook naar astronomische normen, niet klein, het is NIET de “buurt van de aarde”. Venus, zo maar eventjes 12000 km in diameter, dus 50 maal zo groot als Bamberga, komt bij oppositie (bijna elk jaar) tot op 0,4 astronomische eenheden van de aarde, dus ongeveer de helft van de afstand van Bamberga. Ook Mars nadert om de 2 jaar ongeveer de aarde tot op 0,6 astronomische eenheden.

3. Onzin zou ik het bericht niet willen noemen, maar wel is het is tikkeltje aangezet, maar da’s puur vanwege het feit dat het allemaal vrijdag de 13e gaat plaatsvinden. Ik heb de lijn gevolgd die Universe Today – de bron in dit geval – volgde. Neem hun kop:”Huge Asteroid 324 Bamberga Makes a Return Visit to Earth’s Neighborhood on Friday the 13th.” In de buurt van de aarde is een relatief begrip, dus het is ook maar hoe je het uitlegt. Maar dat wordt m.i. ook in de blog uitgelegd: dat die 0,81 AE op ruime, veilige afstand van de aarde is en dat talloze, kleinere planetoïden veel dichterbij komen.

4. Het punt is, dat ik heb gezien dat verschillende mensen dit bericht (en vergelijkbare elders) wel degelijk opvatten als: hij gaat echt dicht bij de aarde komen, á la een aardscherende Near Earth Asteroid.

0.8 AU zegt de gemiddelde persoon, zelfs als ze iets van sterrenkunde afweten, niet zo veel. Zelfs iemand die professioneel voorlichting over sterrenkunde geeft zag ik vanochtend op basis van dit bericht de mist in gaan…

(324) Bamberga staat nog steeds beduidend verder (bijna 2x zo ver) weg dan de afstand waarop Mars de aarde kan naderen, en dan kun je m.i. toch echt niet beweren dat hij “in de buurt van de aarde” komt. Geen enkele astronoom die zich met het zonnestelsel bezig houdt, zou dat zo benoemen.

• Daar heb je helemaal gelijk in.

Dat een “professionele voorlichter” over sterrenkunde blijkbaar niet weet wat de Astronomische Eenheid inhoudt vind ik bijzonder triest. En eigenlijk beschamend voor de voorlichter in kwestie.

Dit artikel van Arie betreft (sorry, Arie) gewoon gebakken lucht. Het gaat over een absolute non-event.

5. Voor de duidelijkheid: ik bedoelde iemand anders dan Arie.