29 maart 2024

Magnetische velden cruciaal voor leefbaarheid exomanen

Voorstelling van de maan Pandora uit de film Avatar (credit; Avatar, 20th Century Fox)

Er zijn momenteel 986 bevestigde exoplaneten – we naderen de magische grens van 1000 exoplaneten! – maar er is niet één exomaan bekend, een maan die om zo’n exoplaneet draait. Da’s logisch, want exoplaneten zijn vanwege hun grote afstand tot de aarde al moeilijk waarneembaar, laat staan manen die daar omheen draaien. Toch is het aannemelijk dat rondom al die planeten ook manen kunnen draaien, net zoals de meeste planeten in het zonnestelsel manen kennen. Vermoeden is dan ook dat in de gegevens verzameld met de Kepler satelliet – hier in de Astro-data te vinden – signalen te vinden zijn van exomanen. Onlangs is door de sterrenkundigen René Heller (McMaster University in Canada) en Jorge Zuluaga (University of Antioquia in Columbia) studie verricht naar de leefbaarheid van exomanen en daaruit blijkt dat niet alleen de temperatuur van de centrale ster en de ‘moederplaneet’ een rol spelen bij die leefbaarheid, maar dat ook het magnetisch veld van de exomaan een rol speelt, wellicht zelfs een cruciale rol. Heller en Zuluaga keken daarbij naar de magnetosferen van de grote planeten Jupiter, Saturnus en Neptunus en naar de invloed daarvan op de manen die om hen heen draaien.

magnetosferen

Credit: René Heller, Jorge I. Zuluaga

Het blijkt dat de leefbaarheid van exomanen – de mate waarin leven kan ontstaan en gedijen op die manen – afhankelijk is van een delicate balans tussen de temperaturen van ster, planeet en de maan zelf, van de getijdenkrachten én van de magnetische velden rondom de planeet en de maan. Bron: Universe Today.