17 oktober 2017

Komeet ISON gefotografeerd tijdens z’n nadering tot Mars

ISON_remanzacco

Afgelopen maandag – 1 oktober 2013 – kwam komeet ISON ‘in de buurt’ van de planeet Mars, welke tot een afstand van 10,5 miljoen km werd genaderd. We weten nog niet of satellieten of rovers op Mars succesvol zijn geweest om de komeet te fotograferen1 [Update 19.15 uur: inmiddels weten we dat wel, HiRISE heeft ‘m gefotografeerd!], maar we weten wel dat Ernesto Guido, Nick Howes en Martino Nicolini van het Remanzacco observatorium daarin geslaagd zijn. Met de

1. Ondanks het feit dat de meeste NASA-activiteiten zijn stilgelegd als gevolg van de government shutdown, hebben een aantal NASA-missies toch waarnemingen kunnen verrichten van ISON’s passage langs Mars. Dat komt doordat verschillende missies geleid worden vanuit niet-overheidsorganisaties die contractors zijn van NASA. Zo wordt de Mars Reconnaissance Orbiter bestuurd wordt vanuit het Jet Propulsion Laboratory, dat onderdeel vormt van het California Institute of Technology. []

1. Remco H. zegt:

26 december…….precies op tijd om als kerstster aan de hemel te fungeren. Mocht íe de passage langs de zon overleven uiteraard 🙂

2. Amen Arie!! 🙂