4 december 2016

Messier Maandag – M31, de Andromedanevel

M31 1
Ze worden kleiner en zwakker, in steeds toenemende aantallen, en we weten dat we diep de ruimte in reiken, verder en verder, totdat we, met de zwakste nevel die gedetecteerd kan worden door de grootste telescopen, zijn aanbeland bij de grens van het bekende universum – Edwin Hubble.

Met 110 deep-sky objecten die zijn verspreid over de sterrenhemel, bevat de Messier-catalogus een groot aantal spectaculaire doelwitten voor hemelkijkers wereldwijd – van nabije nevels en clusters tot spectaculaire verre sterrenstelsels. Regelmatig bespreken we op maandag een van deze objecten.

M31 2 MM_071013

Slechts

1. lange wapper zegt:

Ja wadde ! voor deze informatie ! En zeggen dat Hubble’s opvolger het nog beter zou gaan doen …

Bedankt, mijn Belgische vriend! Althans, ik neem aan dat je uit Antwerpen komt. Over lange wapper gesproken, komt die brug over de Schelde er nu wel of niet? Heb het een tijdje gevolgd, maar net als bij dat nieuwe stadion van Club komt er niet echt schot in de zaak 🙁 – om over het nieuwe nationale stadion maar te zwijgen! Geen idee trouwens of je voetbalfan bent, maar indien ja: gefeliciteerd met de uitstekende prestaties van de Duivels!

(Zal je net zien dat het gewoon een Nederlander is haha) 😉