29 maart 2024

‘Diamantplaneet’ zou minder waardevol kunnen zijn dan gedacht

diamantplaneet 55 Cancri e

De “diamantplaneet” 55 Cancri e, met op de achtergrond nog drie planeten uit hetzelfde zonnestelsel. Credit:  Haven Giguere/Yale University

Enkele jaren geleden is gesuggereerd dat een bepaalde exoplaneet vooral uit diamant zou moeten bestaan. De planeet in kwestie wordt 55 Cancri e genoemd en is een zogenaamde super-aarde – een planeet met een massa van twee tot acht aardemassa’s. Aan de hand van spectroscopische waarnemingen bleek de moederster meer koolstof dan zuurstof te bevatten. Dat zou betekenen dat ook planeten die rondom die ster draaien meer koolstof dan zuurstof  bevatten. Een dergelijke koolstofplaneet is bijzonder, omdat deze niet bestaat uit gesteenten die we hier op aarde hebben. Aardse gesteenten zijn namelijk vooral opgebouwd uit silicaten – stoffen die rijk zijn aan silicium en zuurstof. Bij een koolstofplaneet worden hele andere soorten gesteente opgebouwd, die onder druk samengeperst worden tot diamant. Dat betekent dat een koolstofplaneet een mantel van diamant zou moeten hebben!Helaas blijkt uit nieuwe waarnemingen dat de ster 55 Cancri helemaal niet zo koolstofrijk is dan gedacht – dat geldt vermoedelijk dus ook voor de planeten die rondom die ster draaien. Daarmee zou de planeet 55 Cancri helemaal geen diamantplaneet zijn. De onderzoekers houden echter een slag om de arm: het is nog niet bewezen dat er werkelijk een verband bestaat tussen de samenstelling van een ster en de samenstelling van een planeet uit hetzelfde zonnestelsel. Bron: University of Arizona.