17 oktober 2017

Niet-uitgelijnd planetenstelsel Kepler-56 stelt sterrenkundigen voor raadsel

Voorstelling van het planetensysteem Kepler-56

Illustratie van het Kepler-56-systeem. De gestippelde horizontale lijn is de zichtlijn vanaf de aarde. De gestippelde cirkels laten de banen zien van de drie planeten in het systeem. De dikke pijl markeert de draaiingsas van de ster, met de draairichting aangegeven met de dunne pijl. De illustratie is niet op schaal.

Een internationale groep wetenschappers, onder wie de Nederlandse sterrenkundige Saskia Hekker heeft het eerste meervoudige planeetsysteem ontdekt waarbij het baanvlak van de planeten extreem schuin staat ten opzichte van de evenaar van hun moederster. De ontdekking werpt nieuw licht op een van de grote vraagstukken in de exoplanetentheorie: de vorming van zogenoemde ‘hete Jupiters’, die in een zeer nauwe omloopbaan rond hun ster draaien.

Theoretisch gezien kunnen hete Jupiters nooit op hun huidige positie zijn ontstaan. Een mogelijk scenario is dat ze langzaam naar binnen gemigreerd zijn door de schijf van stof en gas rond de jonge ster. Deze theorie kwam ter discussie toen hete Jupiters werden gevonden die helemaal niet uitgelijnd zijn met hun moederster en soms zelfs in tegenovergestelde richting draaien. Dit als gevolg van interacties met andere planeten, zo werd gesuggereerd. Het eerste scenario van planetaire migratie kan dit niet verklaren. Als een verstoring van het baanvlak van hete Jupiters inderdaad wordt veroorzaakt door hun vormingsproces, zouden meervoudige systeem z