29 maart 2024

Hubble kiekt onze naaste buur

Proxima Centauri

Credit: ESA/Hubble & NASA

De Hubble-ruimtetelescoop heeft een opname gemaakt van onze naaste stellaire buur: Proxima Centauri. Deze ster staat op een afstand van 4,1 lichtjaar, in de richting van het sterrenbeeld Centaurus. Hoewel Proxima Centauri helder straalt op deze Hubble-opname, is de dichtstbijzijnde ster (na de zon) vanaf de aarde niet met het blote oog zichtbaar. Dat komt doordat de ster acht keer kleiner is dan de zon. Proxima Centauri is een zogenaamde rode dwerg: een kleine, rode ster met een zeer lage helderheid.

Zoals veel rode dwergen is Proxima Centauri echter een “vlamster” – een ster die van tijd tot tijd een stuk helderder kan worden. Convectieve processen binnen de ster zijn verantwoordelijk voor deze plotselinge en willekeurige helderheidsveranderingen. Deze convectieve processen zijn er ook mede verantwoordelijk voor dat Proxima Centauri bijzonder lang mee zal gaan. Astronomen schatten dat de ster pas over 4000 miljard jaar door z’n brandstofvoorraad heen zal raken. Nee, dat is geen typfout: als bijna alle sterren gestorven zijn en geen nieuwe sterren meer aangemaakt worden, als het heelal een kille en dode plaats is, waarbij clusters van sterrenstelsels door de donkere energie uit elkaar getrokken worden, zal Proxima Centauri nog rustig doorbranden alsof er niets aan de hand is.

Bron: SpaceTelescope