29 maart 2024

Hubble laat zien hoe de Melkweg er in haar kinderjaren uit zag

Melkweg_Hubble

Credit: ESA/NASA/STScI

Door te kijken naar de evolutie van 400 sterrenstelsels die lijken op de Melkweg zijn sterrenkundigen er met behulp van de Hubble ruimtetelescoop voor het eerst in geslaagd om een goed beeld te krijgen van de Melkweg in haar kinderjaren, de tijd dat ze zich ontwikkelde tot het balkspiraalstelsel dat ze nu is. Dat beeld is een vaag, blauw getint object, een stuk lichter dan wat het nu is en vol met gas. Hierboven een illustratie van de Melkweg nu en vroeger, pakweg 11 miljard jaar geleden. Zowel de blauwe kleur als het gas – de roze gebieden op de onderste afbeelding – zijn sterke signalen voor grote stervorming, welke in de vroege Melkweg moet hebben plaatsgevonden. Door te kijken naar de voorlopers van de huidige Melkweg schatten de sterrenkundigen in dat 90% van al z’n sterren tussen de 11 en 7 miljard jaar geleden moet zijn ontstaan. Toen het heelal zo’n vier miljard jaar oud was, 9 miljard jaar geleden, bereikte de stervorming in de Melkweg z’n hoogtepunt, met een productie van zo’n 15 sterren per jaar. Hieronder de twee wetenschappelijke artikelen, waarin de waarnemingen aan de 400 look-a-likes van de Melkweg worden beschreven.

Bron: NASA.