19 augustus 2017

Sterrenstelsel UGC 10288 blijkt ons voor de gek te hebben gehouden

UGC10288

Als je bovenstaande foto zo bekijkt denk je met een sterrenstelsel te maken te hebben, waar een enorme jet of straalstroom uit wordt gespuugd, recht de intergalactische ruimte in. Maar sterrenkundigen van de Karl G. Jansky Very Large Array (VLA) radiotelescoop zijn er achter gekomen dat UGC 10288, zoals het sterrenstelsel heet, niets anders is dan een sterrenstelsel met een erachter liggend sterrenstelsels, dat toevallig in dezelfde gezichtslijn ligt. Een illusie dus eigenlijk. De radiowaarnemingen van de VLA, op de foto in blauw, zijn gecombineerd met infraroodwaarnemingen met de

1. hoe kun je zien dat dit een spiraalstelsel is en niet een lensvormig stelsel betreft. ?

• Ja, da’s een goede vraag. Ik weet zo een twee drie het antwoord niet, gaan we uitzoeken! Thanx.

Wel, vanwege het achtergelegen stelsel kunnen we dat bepalen. Het achtergrondstelsel fungeert letterlijk als spectroscopische belichting. De chemische eigenschappen van het voorgrondstelsel laten hun vingerafdruk achter op het licht van het achtergrondstelsel. Aan de hand van dit spectrum kun je zoeken naar bewijzen voor stervorming (HII-gebieden bv.). Als er inderdaad actieve stervorming optreed, dan zal het een spiraalstelsel zijn. Lensvormige stelsels hebben meestal geen actieve stervorming.