29 maart 2024

Stofring bij Venus ontdekt

De stofring. De baan van Venus is gemarkeerd met de stippellijn. © M.H.Jones / The Open University

Astronomen hebben een enorme, diffuse stofring ontdekt nabij de omloopbaan van Venus. De stofring strekt zich uit over een afstand van 220 miljoen kilometer, hoewel het slechts tien procent dichter is dan het “achtergrondstof” waarmee het zonnestelsel gevuld wordt. Een vergelijkbare ring is 20 jaar geleden bij de aarde ontdekt. De stofring is ontdekt door de twee STEREO-ruimtesondes, die eigenlijk bedoeld zijn om de zon in te gaten te houden. Aangezien in de jaren ’70 door de Russen al aanwijzingen zijn gevonden voor het bestaan van zo’n stofring, hebben een aantal onderzoekers besloten om STEREO te gebruiken om het bestaan van deze stofring te bevestigen. Dit bleek inderdaad het geval te zijn! Hoewel dergelijke stofringen waarschijnlijk langdurige structuren zijn, zijn de individuele stofdeeltjes zelf geen lang leven beschoren. Na zo’n 100.000 jaar wordt het stof óf uit de ring gestoten. Het stof zelf is overigens afkomstig van kometen en planetoiden. Volgens de onderzoekers bewijst de ontdekking van de stofring “dat de geografie van het zonnestelsel nog niet volledig bekend is”. Bron: SPACE.com.