15 december 2017

NASA gaat planten kweken op de maan

plant growth chamber

NASA is een opvallend experiment aan het ontwikkelen. Het Amerikaanse ruimtevaartagentschap wil namelijk planten laten groeien op de maan! Het is de bedoeling om kleine containers (ter grootte van een koffieblik), die bescherming bieden tegen het vacuum en zijn uitgerust met camera’s en sensoren achter te laten op het oppervlak van de maan, om de ontwikkeling van de planten in de gaten te houden.

Wat voor planten zal NASA laten groeien? Wel, de containers bevatten zaden van knolraap, basilicum en zandraket. Waarom zandraket? Omdat dit kleine plantje de “laboratoriumrat van de botanische biologie” is. Zullen de levensvormen kunnen overleven op de maan? Is het mogelijk om eetbare planeten te laten groeien in kleine, zelfvoorzienende habitats? Allemaal belangrijke vragen met het oog op toekomstige menselijke kolonisatie!

Okee, allemaal leuk en aardig, maar hoe gaat NASA de botanische containers op de maan droppen? Wel, het is de bedoeling dat Google hiervoor zal zorgen. Ik hoor je denken: “google??”. Jazeker, de Google Lunar X-Prize om precies te zijn! Dit is een wedstrijd waar

1. Ja hoor, ik dacht al… wanneer is het zover 🙁
    Citaat: “Zullen de levensvormen kunnen overleven op de maan? Is het mogelijk om eetbare planeten te laten groeien in kleine, zelfvoorzienende habitats? Allemaal belangrijke vragen met het oog op toekomstige menselijke kolonisatie!”Eind citaat. (Moet dat nou allemaal?)
    Eetbare planeten?

2. WikkieWokkie zegt:

Hoe groot is een koffieblik precies???

zo’n 30 bij 30 centimeter. er is genoeg voedsel voor 5 tot 8 dagen, daarna houdt het op