18 december 2017

“Universum zou ieder moment kunnen gaan instorten”

Higgs collapse

Het zou morgen kunnen gebeuren, maar ook over 100 miljard jaar. Hoe dan ook, het concept dat het heelal niet eeuwig blijft uitdijen, maar ooit weer zal gaan inkrimpen, is nieuw leven ingeblazen door een groep van Deense natuurkundigen. Volgens hen zal het Higgsveld ooit een andere waarde kunnen aannemen, waarna alle elementaire deeltjes zwaar genoeg worden om de expansie van het universum om te keren.

Volgens de onderzoekers is de kans dat dit zal gebeuren vrij groot. Vroeg of laat zal een radicale verandering van de natuurkrachten ervoor zorgen dat ieder deeltje in het universum extreem zwaar zal worden. Alles zal vele miljarden keren zwaarder worden dan nu – atomen, zandkorrels, de aarde en iedere ster en ieder sterrenstelsel. Dit nieuwe gewicht zal alles samendrukken tot een kleine, superhete en superzware bal – het einde van het universum zoals wij dat kennen.

Dit gewelddadige proces wordt een faseverandering genoemd en is vergelijkbaar met water dat in stoom verandert of een magneet die te warm wordt en z’n magnetisme verliest. De faseverandering van het universum zal bereikt worden als een bel gecre

1. Enceladus Enceladus zegt:

Oke, maar als ik het goed begrijp, dan is dit zelfs als het morgen zou gebeuren alleen maar gevaarlijk voor ons als zo’n bel in onze kosmische achtertuin ontstaat. Gebeurt dat op 1 miljard lichtjaar, dan zijn we pas over 1 miljard jaar echt zuur. Volgens mij kan ik met een gerust hart een kerstboom gaan halen! 😉

2. Als dit nu gebeurt klopt dat inderedaad, maar als het een miljard jaar geleden een miljard lichtjaar verderop gebeurde zijn we morgen aan de beurt. Omdat dit zou gebeuren met de lichtsnelheid, en er geen informatie sneller kan gaan dan dat, kunnen we het nooit zien aankomen.

• Enceladus Enceladus zegt:

Kortom: we zouden het niet eens merken. En we zouden er ook niks aan kunnen doen.
      Niks om je zorgen over te maken dus. Iets zegt met dat het gewoon 17, 18, 19 december wordt, enz. enz.

3. De discussie is volgens mij niet echt nieuw meer. Jaren terug werd er ook al gesproken over de mogelijkheid dat we van de ene op de andere dag opeens in een kosmische faseovergang terecht zouden kunnen komen, met alle gevolgen van dien.