21 augustus 2017

Bestaan van ‘voorspelde’ planeet bevestigd

Kepler-88

Artistieke impressie van het Kepler-88 stelsel. Kepler-88 b is een superaarde die in 11 dagen rondom z’n moederster draait. Kepler-88 c is een warme Jupiter met een omloopbaan van 22 dagen.

Met behulp van de Kepler-ruimtetelescoop is vorig jaar een exoplaneet ontdekt bij de zon-achtige ster Kepler-88. Zoals alle planeten die met Kepler gevonden worden, trekt Kepler-88 b (gezien vanaf de aarde) voor het oppervlak van z’n moederster langs – astronomen noemen dat een overgang. Toen ze de baan van de planeet gingen berekenen, bleek deze op een vreemde wijze verstoord te worden door een ander object, eentje die z’n moederster niet bedekt. Dit object is nu daadwerkelijk gevonden en het blijkt een planeet van ongeveer een halve Jupitermassa te zijn: Kepler-88 c.

Allemaal leuk en aardig, maar hoe kunnen ze de massa bepalen van een onzichtbare planeet? Daarvoor hebben ze een techniek gebruikt die Transit Timing Variations (TTV) wordt genoemd. Deze techniek werkt alleen bij planetenstelsels waarvan minstens