15 december 2017

Is de allereerste exomaan ontdekt?

exomaan

Er zijn inmiddels al meer dan duizend exoplaneten bekend, planeten die zich bij sterren buiten het zonnestelsel bevinden. Als je naar de acht planeten in het zonnestelsel kijkt heeft meer dan de helft daarvan manen, dus de gedachte is aannemelijk dat meer dan de helft van die exoplaneten ook wel manen zal hebben – exomanen. Er wordt al jaren over gespeculeerd en nu lijkt er dan toch eindelijk

En met exomanen neemt de kans op buitenaards leven alleen nog maar toe. Want gasreuzen in de goldilock zone van andere sterren kunnen manen hebben met een dampkring.

Gert (alias Enceladus)

2. Gaat wel hard met die ontdekkingen.
    Waar blijft die James Webb telescoop?

3. @ Gert Enceladus, voor wat extra info heb ik 3 nieuwe colleges gevonden van prof.dr. Ralph Wijers (sterrenkunde) Erg aangenaam en de moeite waard om te bekijken. Plezier 🙂

1- Waarom zien aliens holbewoners als ze naar de Aarde kijken?

2- Hoe kun je vanaf de Aarde zien waarvan sterren gemaakt zijn.

3- Waarom worden we gefrituurd en bevroren als de zon sterft

Bedankt voor de links Monique!

• @ Olaf, ik had kunnen weten dat jij dit ook vast interessant zou vinden. Ik kijk uit naar deel 4 en 5 😉

@ Gert (E), Graag gedaan, het zijn géén lange colleges, wél kort en krachtig.

Hoi Monique,

Ondertussen gekeken (ook naar de nieuwste aflevering van vandaag) en ik vind de manier waarop Ralph Wijers presenteert en vertelt erg goed! Hij maakt sterrenkunde op een zeer toegankelijke manier begrijpelijk. Een kunst op zich!

Ik ben zelf bezig met fictie met een wetenschappelijke inslag. Ik zou daar wel eens met jou over van gedachten willen wisselen. Mag ik jou eens mailen? Ik heb jouw email-adres, maar wil daar zonder jouw toestemming niet zomaar een bericht naartoe sturen.

• Ik ga gauw kijken naar de nieuwste aflevering 😀 Wat bedoel je precies met fictie met een wetenschappelijke inslag? Wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Ik werk aan een roman waarin wetenschap een belangrijke rol speelt. Ik zou wel eens willen toetsen of dat wat ik schrijf aanslaat bij mijn doelgroep. Geen idee of je van lezen houdt, maar mensen die geïnteresseerd zijn in sterrenkunde behoren uiteraard tot mijn doelgroep. En jij lijkt, gezien de linkjes die je postte, qua stijl in dezelfde richting te zitten.

Dankjewel Monique! Ik ga ze bekijken!

groete,