29 maart 2024

Extreem heldere supernova’s waargenomen

Credit: Supernova Legacy Survey

Astronomen die verbonden zijn aan de Supernova Legacy Survey hebben twee supernovae ontdekt die tot de helderste en verste behoren die ooit zijn waargenomen. De supernovae zijn afgegaan op een afstand van 10 miljard lichtjaar en zijn honderd keer lichtsterker dan normale supernovae.De twee supernovae behoren tot een nieuwe klasse van ontploffende sterren die superlumineuze supernovae genoemd worden. Dit soort explosies zijn honderd keer krachtiger dan normale supernovae en slechts een handvol zijn er bekend. Een van de nieuwe supernovae, die SNLS-06D4eu wordt genoemd, is de allerhelderste van deze categorie. Astronomen hebben dit soort explosies echter nooit kunnen verklaren.De nieuwe studie kan dat mogelijk wél. Volgens de ontdekkers worden dit soort superlumineuze supernovae aangedreven door de geboorte van een magnetar, een uitzonderlijk magnetische neutronenster die honderden keren per seconde om z’n as draait. Magnetars pakken de massa van de zon samen in een bal ter grootte van een middelgrote stad en hebben een magnetisch veld dat biljoenen keren sterker is dan het aardmagnetisch veld.Wat opvallend is aan dit soort supernovae, is dat ze vaak geen waterstoflijnen laten zien. Dat betekent dat de ontploffende ster z’n buitenlagen heeft afgestoten voordat hij supernovae is gegaan. Op dat moment was de (oorspronkelijk veel grotere ster) slechts een paar keer groter dan de zon en bijzonder rijk aan koolstof en zuurstof. De ster moet uit zichzelf al supersnel rondgedraaid hebben – toen de ster ging instorten, is de kern toen opgewonden als een tol. Deze gigantische rotatie-energie heeft toen een magnetische woede-uitbarsting ontketend, hetgeen geresulteerd heeft in een superkrachtige en superlumineuze supernova.

magnetar

Credit: Supernova Legacy Survey

Bron: University of California.