20 augustus 2017

Extreem heldere supernova’s waargenomen

SNLS-06D4eu

A small portion of one of the fields from the Supernova Legacy Survey showing SNLS-06D4eu and its host galaxy (arrow). The supernova and its host galaxy are so far away that both are a tiny point of light that cannot be clearly differentiated in this image. The large, bright objects with spikes are stars in our own galaxy. Every other point of light is a distant galaxy.

Astronomen die verbonden zijn aan de Supernova Legacy Survey hebben twee supernovae ontdekt die tot de helderste en verste behoren die ooit zijn waargenomen. De supernovae zijn afgegaan op een afstand van 10 miljard lichtjaar en zijn honderd keer lichtsterker dan normale supernovae.

De twee supernovae behoren tot een nieuwe klasse van ontploffende sterren die superlumineuze supernovae genoemd worden. Dit soort explosies zijn honderd keer krachtiger dan normale supernovae en slechts een handvol zijn er bekend. Een van de nieuwe supernovae, die SNLS-06D4eu wordt genoemd, is de allerhelderste van deze categorie. Astronomen hebben dit soort explosies echter nooit kunnen verklaren.

De nieuwe studie kan dat mogelijk w