20 oktober 2017

Astronomen ontdekken opvallend kleine “gasreus”

KOI-314c klein

Sterrenkundigen hebben een planeet ontdekt die zich weinig aantrekt van de traditionele wijze om planeten te categoriseren. De planeet heeft namelijk een aarde-achtige massa, maar is een stuk groter dan onze planeet! Dat betekent dat de planeet een bijzonder lage dichtheid heeft en dus voor een groot deel uit waterstof en helium zou moeten bestaan. Je zou de planeet dus de allereerste gasdwerg kunnen noemen! De ontdekking laat zien dat er geen duidelijke scheidingslijn bestaat tussen rotswerelden en gasplaneten.

De ontdekking is ook vanuit technisch oogpunt opmerkelijk. Het gebeurt namelijk niet vaak dat zowel de massa als de omvang van een planeet bepaald kunnen worden. Hoe dan ook, de planeet is aanvankelijk ontdekt door te spitten door gegevens die verzameld zijn door de Kepler-ruimtetelescoop. De planeet, die door het leven gaat als KOI-314c, draait iedere 23 dagen rondom een zwakke rode dwergster, op een afstand van 200 lichtjaar vanaf de aarde. De planeet is ongeveer 60 procent groter dan de aarde.

Maar hoe weeg je zo’n planeet? Normaal gesproken kijkt men maar de zwaartekrachtinvloed die door een planeet wordt uitgeoefend op z’n moederster. Deze ster gaat hierdoor een beetje “wiebelen” en dat kun je meten. Deze methode is echter weinig geschikt voor kleinere planeten. Gelukkig hebben astronomen sinds een jaar of twee de beschikking over een nieuwe, betere methode: transit timing variations (TTV).

Bij deze methode is het noodzakelijk dat er meer dan