22 augustus 2017

Ook kleine sterrenstelsels blijken grote zwarte gaten te hebben

NGC 4395 dwarf spiral galaxy

Dit is het dwergstelsel NGC 4395, op een afstand van 13 miljoen lichtjaar vanaf de aarde. Dit stelsel blijkt een zwart gat van 300.000 zonnemassa’s te herbergen. Dit is een prototypisch voorbeeld van een klein sterrenstelsel dat geacht werd te klein te zijn voor zo’n zwart gat. Overigens is NGC 4395 om nog een reden bijzonder: het is een dwergspiraalstelsel. Dit is een zeldzame categorie, vanwege het feit dat het spiraalpatroon bij dwergstelsels gemakkelijk verstoord raakt. Beide Magelhaanse Wolken zijn vermoedelijk dwergspiraalstelsels die overhoop zijn gegooid door de getijdenkrachten van de Melkweg.

Astronomen hebben ontdekt dat zo’n 100 kleine dwergstelsels verankerd worden door supermassieve zwarte gaten die momenteel gaswolken aan het verorberen zijn. De ontdekking betekent de doodsteek voor de aanname dat dergelijke zwarte gaten alleen in grote sterrenstelsels zouden voorkomen. Met de ontdekking hoop men beter te begrijpen hoe supermassieve zwarte gaten precies ontstaan en groeien.

De stelsels in kwestie zijn qua grootte en massa vergelijkbaar met de Magelhaanse Wolken, satellietstelsels van de Melkweg. In het nabije universum hebben astronomen een direct verband gevonden tussen de massa van het supermassieve zwarte gat en de massa van de “centrale verdikking” in het centrum van sterrenstelsels. Dit indiceert dat zwarte gaten en centrale verdikkingen elkaars groei be