20 augustus 2017

Zegt Stephen Hawking nou dat zwarte gaten niet bestaan? Niet dus!

zwartgat

Er is nogal wat opschudding ontstaan over een artikel in Nature, dat de titel ‘Stephen Hawking: There are no black holes‘ heeft. De beroemde natuurkundige Hawking, die zoals we weten door

1. Nog interessanter dan het onderzoek op Mars vind ik het onderzoek van en naar zwarte gaten! Heerlijk om daar over te lezen. Geweldig!

2. Een zwart gat is niet meer dan een afvoer put van ons universum, om een nieuw universum te vormen

Het idee dat een zwart gat hier een big bang elders is, komt op mij wel aannemelijk over.
      Er zit een soort logica in.

Je zou dan ook met recht van een multiversum kunnen spreken, want logischerwijs zou ons hele universum zijn voorgekomen uit één zwart gat in een ander universum, terwijl ons universum dankzij zwarte gaten ontelbare nieuwe universums vormt. Een duizelingwekkende gedachte.

• Op de één of andere manier doet het mij denken aan bellen blazen.

Dat is wel een leuke vergelijking.
          Als je deze analogie echter consequent doortrekt, dan eindigt de uitdijing van het heelal dus ook in een big bang! 😉

• Er is voldoende te vinden over de stelling dat het universum zich in een zwart gat zou kunnen bevinden. Maar wat ik me daarbij afvraag is dat zwarte gaten materie eten en in bepaalde gevallen weer kan uitspugen, welk effect heeft dit dan op het universum wat zich in het zwarte gat zou moeten bevinden?

Zo schijnt ons universum ongeveer voor een kleine 5% uit zichtbare materie te bestaan, is dit wel constant als het zwarte gat waarin ons universum zich dan bevindt materie opslokt of uitspuugt? Of, zomaar iets, is het zwarte gat waarin ons universum zich dan bevindt aan het uitdoven, het verliest massa, dus zwaartekracht en dus vandaar dat ons universum uitdijt? 🙂 Zouden wij variaties van het zwarte gat dan terug kunnen vinden in ons universum.

Voorlopig is mijn mening nog geneigt het er niet mee eens te zijn; ons universum bevindt zich niet in een zwart gat. Maarja, er is simpel te weinig kennis over om er maar iets over te zeggen, laat staan door mij dan 🙂

Interessante visie! Ik denk ook niet dat ons hele universum zich in een zwart gat bevindt, maar ik kan me wel voorstellen dat het er uit voort komt.

Misschien raar gezegd, maar stel dat alle informatie dat een zwart gat binnenvalt op de 1 of andere wijze bewaard blijft en het zwarte gat verdampt door Hawkingstraling. Zou dat niet het moment zijn waarop de singulariteit, inclusief alle opgeslagen informatie, plots uitdijt en zo een universum vormt? Zomaar een proefballonnetje dat niet te serieus genomen moet worden 🙂 Ik heb immers al een paar biertjes op 😉