12 december 2017

Eerste weerkaart van een bruine dwerg gemaakt

Luhman 16B weerkaart

Met behulp van de Very Large Telescope hebben astronomen voor het eerst een weerkaart gemaakt van het oppervlak van een bruine dwerg. De bruine dwerg in kwestie staat bekend als Luhman 16B en staat op een afstand van slechts zes lichtjaar van de zon. De weerkaart van deze “mislukte ster” laat een patroon van lichte en donkere vlekken zien.

Bruine dwergen vormen de overgang tussen grote gasplaneten, zoals Jupiter en Saturnus, en zwakke, koele sterren. Een bruine dwerg bevat niet genoeg massa om nucleaire reacties in zijn kern op te starten en zendt slechts zwakke infraroodstraling uit. De eerste bruine dwerg werd pas twintig jaar geleden ontdekt en er zijn nog maar een paar honderd van deze moeilijk waarneembare objecten bekend.

De twee dichtstbijzijnde bruine dwergen, die op slechts zes lichtjaar van de aarde in het zuidelijke sterrenbeeld Zeilen staan, vormen een paar dat Luhman 16AB1 wordt genoemd. Deze bruine dubbelster is het dichtstbijzijnde stersysteem na Alfa Centauri en de ster van Barnard, maar werd pas begin 2013 ontdekt. Van de zwakste component, Luhman 16B, was al bekend dat hij in de loop van zijn enkele uren durende rotatie kleine helderheidsveranderingen liet zien