18 december 2017

Groen licht voor Nederlandse telescoop

BlackGEM

Animatie van een BlackGEM telescoop.

Sterrenkundigen van de Radboud Universiteit Nijmegen starten dit jaar met de bouw van het prototype van het BlackGEM-project, dat jacht moet gaan maken op samensmeltende zwarte gaten en neutronensterren. Wetenschapsfinancier NWO heeft 300.000 euro subsidie toegekend aan de Radboud Universiteit en de Nederlandse Onderzoekschool Voor Astronomie (NOVA) om het project te realiseren. De koolstofvezelconstructie voor de telescoop wordt ontworpen en gebouwd door het Nederlandse bedrijf Airborne Composites. Het prototype wordt in Zuid-Afrika geplaatst en getest.

BlackGEM moet uiteindelijk bestaan uit vijf optische robot-telescopen met een groot beeldveld, die op zoek moeten naar de bronnen van zwaartekrachtsgolven. Zulke rimpelingen in de ruimtetijd worden onder andere geproduceerd door sterexplosies en door samensmeltende neutronensterren en zwarte gaten. Ze zijn nog nooit direct waargenomen, maar daar kan dankzij upgrades van grote zwaartekrtachtsgolfdetectoren als LIGO (Verenigde Staten) en VIRGO (Itali