23 oktober 2017

Aangepaste kosmologische constante voorspelt een krimpend universum

quantum space

De meeste kosmologen zijn van mening dat het universum uiteindelijk uit elkaar zal klappen als een ballon – de zogenaamde Big Rip. Dit komt doordat het heelal steeds sneller aan het uitdijen is. Nu zijn twee natuurkundigen met een alternatief gekomen: zij hebben een integraal onderdeel van de algemene relativiteitstheorie opnieuw geformuleerd: de kosmologische constante.

Albert Einstein kwam met het idee van een kosmologische constante, om te verklaren waarom het heelal niet in elkaar klapte, maar statisch leek te zijn. De kosmologische constante (de waarde van de energiedichtheid van het vacu

1. evandijkenevandijken zegt:

En dat heb ik nou altijd al gedacht!
    Alleen mijn redenatie is veel simpeler…

2. Het mooie van dit soort theorieën is dat het allemaal “aannames” zijn en het altijd voor ons (mens) zijnde een onduidelijke , onbeantwoorde vraag van het gehele kosmos zal blijven.

3. aronjaco zegt:

Ewel , ook ik heb altijd al gedacht dat het heelal krimpt na verloop van tijd. De uitleg die hier staat , daar begrijp ik niets van. Zou het kunnen dat de kosmologische constante niets anders is dan het constant toenemen of afnemen van de lichtsnelheid, om welke duistere reden dan ook ???