24 oktober 2017

Over Sedna, 2012 VP113 en… die andere planeet

oort

De bekendmaking gisteren van de ontdekking door Chad Trujillo en Scott Sheppard van

Reacties

1. MoniqueMonique zegt:

Ik vind Sedna heel wat interessanter dan Chariklo met een radius van 225km (waar hebben we het over) Quote:
    Mike Brown of Caltech, noted in a Discover magazine article that Sedna’s location doesn’t make sense.
    “Sedna shouldn’t be there,” said Brown. “There’s no way to put Sedna where it is. It never comes close enough to be affected by the Sun, but it never goes far enough away from the Sun to be affected by other stars.”
    Perhaps a massive unseen object is responsible for Sedna’s mystifying orbit, its gravitational influence keeping Sedna fixed in that far-distant portion of space.(14-03-2010)

Weet je wat ik zo bijzonder vind? Dat men Sedna of Chariklozo, zo ver weg allemaal kan waarnemen. Dan zouden ze in principe een ‘miertje’ op de maan haarscherp moeten kunnen waarnemen? Sterker nog…ze zouden kunnen zien of het een mannetjes of vrouwtjes mier is. Kijk je op Google Moon, dan zie je geen pest wat interessant is. Ik kan daar nog steeds niet over uit 🙁

• Ja, Sedna is een gevalletje “tussen servet en tafellaken”. In de bron van deze blog (Planetary Society) wordt het ook gezegd, dat Sedna te ver van de zon staat om daardoor beïnvloed te worden en dat ‘ie weer te dichtbij de zon staat om de invloed van de Melkweg te voelen. En dat we objecten zoals Sedna en Chariklozo (wat een vreselijke naam trouwens) kunnen zien is een knap staaltje van de hedendaagse instrumenten. Maar het zou mij niets verbazen als de pro-amateurs zoals André v.d. Hoeven ze ook vast kunnen leggen. Toevallig komt morgen Gerrit Burggraaf (sterrenwacht Schelluinen) naar mijn sterrenclub Huygens en hij zal daar vast ook ingaan op een nieuwe generatie ccd chips van Sony, de CCD 6.1 megapixel Sony ICX694 sensor, waar verbluffende resultaten mee kunnen worden gehaald. Daarmee kunnen ze vast dat soort objecten als Sedna vastleggen.