23 oktober 2017

Hoe zwarte gaten de evolutie van melkwegstelsels beïnvloeden

black hole outflow

SRON-onderzoekers hebben voor het eerst aanwijzingen gevonden dat een superzwaar zwart gat in een afgelegen melkwegstelsel een ‘wind’ veroorzaakt die tot ver in dat melkwegstelsel reikt. De ontdekking van deze uitstromende gaswolk, dichtbij de rand van het melkwegstelsel, kan bijdragen aan de oplossing van een oud mysterie. Hoe oefent het ‘kleine’ zwarte gat in het centrum invloed uit op het enorm uitgestrekte melkwegstelsel eromheen?

Zwarte gaten komen veel voor in het universum: elk melkwegstelsel heeft een superzwaar zwart gat met een massa van miljarden zonnen in zijn centrum. Zo’n zwart gat heeft ongeveer de grootte van ons zonnestelsel, terwijl het melkwegstelsel miljarden keer groter is. Toch zijn de straling en gasuitstromen vanaf de materie dichtbij het zwarte gat sterk genoeg om te bepalen hoe het enorm uitgestrekte melkwegstelsel eromheen zich ontwikkelt.

Een zwart gat straalt zelf geen licht uit. Maar wanneer een zwart gat actief is stoot de materie die in het zwarte gat valt enorme hoeveelheden energie uit, in de vorm van straling die we kunnen waarnemen. Deze straling ioniseert de omringende gaswolken, wat de transparantie van de wolken verandert.

Het gas is minder transparant op hele specifieke golflengten. In een spectrum is dit te zien als een lijn. Deze lijnen bevatten een rijkdom aan informatie over de samenstelling en beweging van het gas dat het zwarte gat omgeeft. Voor sterrenkundigen die in staat zijn om deze gecodeerde informatie te ontcijferen, is een spectrometer een uitstekend middel om zich een beeld te vormen hoe de omgeving van het zware gat eruit ziet.

The supermassive black hole located 26,000 light years from Earth in the center of the Milky Way.

Een ‘verlegen’ zwart gat