13 december 2017

Prachtige animatie laat ware beweging van het zonnestelsel zien

Onze planeet draait met een slordige 1600 kilometer per uur rond haar as, terwijl we met een snelheid van meer dan 100.000 km/u rondom de zon draaien. Maar daar blijft het niet bij: de zon beweegt met een snelheid van zo’n 828.000 km/u door de buitenwijken van ons melkwegstelsel. Zelfs de Melkweg zelf gaat kneiterhard en beweegt met een snelheid van 2 miljoen kilometer per uur ten opzichte van de kosmische achtergrondstraling. Begint het al te duizelen?

Met al die omloopbanen binnen omloopbanen, hoe ziet er dan allemaal “van buitenaf” uit? Enige tijd geleden stond het internet vol met een prachtige en betoverende gif-afbeelding, waarin werkelijk een gevoel van eeuwige beweging gevat is. De kurkschroef- of vortexachtige animatie is mooi, hypnotiserend en….verontrustend onwetenschappelijk!

Maar waarom dan precies? Nou, niemand kan dat beter uitleggen dan astrodebunker Phil Plait! Gelukkig voelde sterrenkundige

“Als je jezelf dus futloos voelt en uitkijkt naar een welverdiend weekend, dan is dat niet vreemd! Je reist immers met meer dan een miljoen km/u door het heelal, en dat al heel je leven. Geen wonder dat je moe bent!”

Ik vermoed dat je pas echt heel erg moe zou worden als je zou proberen stil te blijven staan. 😉

2. MoniqueMonique zegt:

Toch knap dat we niet de hele dag duizelig rondlopen, en dat we een evenwichtsorgaan hebben (al is ie klein :O )

3. Die snelheden kloppen niet helemaal. Ons zonnestelsel gaat met een snelheid van 828.000 km/h (230 km/s) om het centrum van de Melkweg. Er moet dus minstens een nulletje achter die genoemde 70.000 🙂

4. Wybren de Jong zegt:

“Zelfs de Melkweg zelf gaat kneiterhard en beweegt met een snelheid van 2 miljoen kilometer per uur ten opzichte van de kosmische achtergrondstraling”

Ik dacht dat straling altijd met de lichtsnelheid gaat. Licht is immers zelf een vorm van elektro-magnetische straling.
    Is dit niet het uitgangspunt van de relativiteitstheorie, dat elke waarnemer licht en straling met dezelfde snelheid ziet gaan, nl. 300.000 km/s?

5. @Wybren,

Dat komt omdat snelheid in de ruimte relatief is. Niets is onbeweeglijk. Daarom is het gebruikelijk om een snelheid (van bv de melkweg) af te spiegelen tegen de CMB of achtergrondstraling. Anders is het heel moeilijk om een snelheid te noemen. De snelheid van de melkweg t.o.v. wat? Want alles om de melkweg komt of onze kant op (Andromeda b.v.) of gaat zelf van ons vandaan.

6. Wybren de Jong zegt:

@KJ: wat je zegt is waar, maar is niet echt een antwoord op mijn vraag.
    De CMB straling komt van alle kanten op ons af, en van alle kanten met precies dezelfde snelheid, de lichtsnelheid c. Dus er is geen ‘snelheidsverschil’ in een bepaalde richting.
    Ik heb erover nagedacht en zal zelf proberen het antwoord te geven.
    Waarschijnlijk heeft het te maken met de doppler-verschuiving.
    Als het zo is dat de CMB een bepaalde doppler-verschuiving vertoont, waardoor de CMB in de ene richting een iets hogere frequentie heeft dan in de tegenovergestelde richting, dan kan je daaruit hypothetisch een snelheid uit afleiden. Want de doppler-verschuiving in de frequentie wordt gegeven door de factor 1 + v/c als je naar de straling toegaat, of 1-v/c als je van de straling afbeweegt. Dus zo zou je een ‘beweging t.o.v. de CMB’ hypothetisch uit gemeten verschillen in de frequentie van de CMB uit verschillende richtingen kunnen afleiden.
    Ik weet echter niet of dit de verklaring is van de “2 miljoen kilometer per uur” die in het artikel genoemd wordt.

7. Simpel bekeken, zou eender welk toestel dat in de tegenovergestelde richting in de vortex vliegt zich dan voortbewegen aan een snelheid van minstens 500.000 km/uur?

Anderzijds, zou het mogelijk zijn om van deze beweging gebruik te maken om de snelheid van onze ruimteschepen op te drijven door ze eerst om de zon te sturen?