19 april 2024

Overdracht Nederlandse bijdrage aan MATISSE-instrument

cold optics bench

De ontwikkeling en bouw van de Cold Optics Bench van het MATISSE-instrument, dat onder leiding stond van de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA), is afgerond. Deze Nederlandse bijdrage wordt op donderdag 10 april 2014 overdragen aan de ontwikkelaars van het MATISSE-instrument.

MATISSE (The Multi AperTure mid-Infrared SpectroScopic Experiment) is een spectro-interferometer. Het instrument combineert waarnemingen die worden gedaan met de vier 8-meter diameter Unit Telescopes van Very Large Telescope Interferometer, waardoor de scherpte verbetert.

Om aan de extreme eisen aan de optische kwaliteit en stabiliteit van MATISSE te voldoen is gekozen voor een ontwerp met zo min mogelijk instelmogelijkheden. “De scherpte die met MATISSE wordt bereikt staat gelijk aan die van een 120-meter diameter telescoop. Dit is ongekend in het mid-infrarood golflengtegebied”, zegt de projectmanager van het Nederlandse onderdeel van MATISSE.

Met MATISSE zal onderzoek worden gedaan aan actieve sterrenstelsels, proto-planetaire schijven rond sterren, jonge reuzenplaneten en zogeheten ‘hot Jupiters’. Het instrument biedt de mogelijkheid om het ontstaan en de evolutie van planeetstelsels, het ontstaan van zware sterren en de omgeving van hete en oude sterren te onderzoeken. Ook staan waarnemingen aan planeto