24 oktober 2017

Bruine dwergster ontdekt met temperatuur ónder nul graden [Update]

14-116-spitzer-wise_0

Met de twee infrarood-satellieten Spitzer en WISE van de NASA zijn sterrenkundigen erin geslaagd om een bruine dwergster te ontdekken, die een temperatuur heeft die onder nul graden ligt: met een oppervlaktetemperatuur tussen -48 en -13

Interessant. Hopelijk komen we er toch nog achter of er planeten om deze ‘ster’ draaien.
    Aangezien Enceladus en Europa oceanen herbergen, is het zelfs niet uitgesloten dat er ook om deze ‘ster’ planeten (of manen van die planeten) draaien die toch leven herbergen. En dat terwijl er bij zo’n diepvriesster geen eens spraken is van een goldilock-zone.

2. ג'וליה ט zegt:

De infografiek doet ‘m even net dat beetje extra uitleg in visualiteit.

3. Hephaistos zegt:

Ahum, dan is het toch zeker een sub-bruine dwerg of weesplaneet?

• Wybren de Jong zegt:

In het NASA-artikel staat:
      “WISE J085510.83-071442.5 is estimated to be 3 to 10 times the mass of Jupiter. With such a low mass, it could be a gas giant similar to Jupiter that was ejected from its star system. But scientists estimate it is probably a brown dwarf rather than a planet since brown dwarfs are known to be fairly common. If so, it is one of the least massive brown dwarfs known.”

sub-bruine dwerg dus 🙂 – da’s een object van planetaire massa die als een ster (of een bruine dwerg) ontstaan is, maar minder weegt dan de noodzakelijke 13 Jupitermassa’s voor deuteriumfusie. Een bruine dwerg ligt boven die limiet, als het minder is, maar geen weggeslingerde planeet is, dan is het dus een sub-bruine dwerg.