19 oktober 2017

Deeltjes donkere materie detecteren met nano-explosieven?

Zo zouden de cellen gevuld met metalen nano-deeltjes er uit moeten zien, waarmee donkere materie gedetecteerd kan worden.

Al jaren wordt door verschillende teams van natuurkundigen – zoals met de LUX detector – geprobeerd om op directe wijze de deeltjes te detecteren waaruit donkere materie zou bestaan, maar tot nu toe zonder succes. Op indirecte wijze is via waarnemingen aan bijvoorbeeld clusters van sterrenstelsels het bestaan van donkere materie aangetoond en is ontdekt dat er in het heelal vijf keer zo veel donkere materie als gewone materie moet zijn. Maar directe detectie is uitgebleven, al zijn wel allerlei bovengrenzen aan de massa van de deeltjes donkere materie gevonden. Onlangs kwamen vijf natuurkundigen onder leiding van Alejandro Lopez-Suarez (Universiteit van Michigan in Ann Arbor) met een nieuw voorstel om de deeltjes te ontdekken via zogenaamde nano-explosieven. Hun idee is om een detector te bouwen vol met cellen, die bestaan uit zeer kleine nanodeeltjes van metaal, zoals aluminium of ytterbium. Alle cellen zouden ge