21 oktober 2017

Gammaflits tart theorie deeltjesversnelling in jets

Artistieke impressie van een gammaflits en zijn straalstromen van materie. Credit: NASA's Goddard Space Flight Center/S. Wiessinger

Artistieke impressie van een gammaflits en zijn straalstromen van materie. Credit: NASA’s Goddard Space Flight Center/S. Wiessinger

Voor het eerst is circulaire polarisatie waargenomen in de nagloeier van een gammaflits – de explosieve dood van een zware ster. Het licht van de nagloeier is 10.000 maal sterker circulair gepolariseerd dan verwacht. De huidige theoretische modellen die deeltjesversnelling bij gammaflitsen beschrijven kunnen deze verrassende waarneming niet verklaren. Het onderzoek, waarbij Amsterdamse astronomen betrokken zijn, is op 30 april online gepubliceerd in Nature.

Gammaflitsen zijn energieke, kortdurende explosies in het verre heelal. Ze ontstaan wanneer zware sterren ontploffen en een zwart gat vormen. De gammaflits duurt een paar minuten, de nagloeier blijft een paar dagen waarneembaar in zichtbaar licht. Deze nagloeier ontstaat wanneer de jets