23 augustus 2017

Het nabije sterrenstelsel Segue 1 is een “levend fossiel”

Segue 1

Het sterrenstelsel Segue 1 is het minst heldere satellietstelsel van de Melkweg, en ook de kleinste. Het hele stelsel is zelfs kleiner dan de gemiddelde bolvormige sterrenhoop en de totale lichtkracht van Segue 1 is vergelijkbaar met dat van 300 zonnen. Segue 1 is oorspronkelijk waarschijnlijk een satellietstelsel geweest van het Sagittarius elliptische dwergstelsel1, dat momenteel door de Melkweg verzwolgen wordt. De afstand tot het ministelsel bedraagt zo’n 75.000 lichtjaar.

Allemaal leuk en aardig, maar die interessante feitjes zijn op zich niet voldoende om een blog aan te weiden. Maar het blijkt dat Segue 1 heel bijzonder is: alle sterren in het stelsel bestaan vrijwel geheel uit waterstof en helium, bijna zonder zwaardere elementen. Dat is vreemd: zware elementen worden gemaakt in zware sterren, die ontploffen als supernova. Hierbij verspreiden ze niet alleen hun zware elementen door het heelal, maar de resulterende schokgolven doen het omringende gas samendrukken, waarbij een nieuwe ronde van stervorming op gang komt.

Bij Segue 1 is daar helaas geen sprake van. In het hele stelsel is de stervorming heel snel gestopt, niet lang nadat het stelsel