24 oktober 2017

Nieuwe ‘nabije’ hypersnelle ster ontdekt

hypervelocity star

Een team van Amerikaanse en Chinese astronomen hebben een nieuwe hogesnelheidsster ontdekt. De ster, die met een snelheid van ruwweg twee miljoen km/uur beweegt, is de meest nabije en de op

1. Zou het nog planeten hebben?

2. Voor planeten die een dubbelster als thuisbasis hebben, is maar een type orbit/omloop mogelijk. Haal je een ster weg, is de planeet al verloren vanwege het “verbreken” van de zwaartekracht factoren die de orbit mogelijk maakten. Als je vervolgens een ster in een zwart gat laat verdwijnen en de andere met hoge snelheid de melkweg uit gooit, kan je er gerust vanuit gaan dat er geen planeet meer in beeld is.

Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als zo’n runaway star deel heeft uitgemaakt van een minder nauwe dubbelster (met onderlinge afstand van 30 AU bv.) dan zouden evt aanwezige planeten om één van de twee sterren gedraaid hebben. Dan kunnen ze alsnog weggeslingerd worden, maar dat hoeft niet persee.

edit: volgens space.com worden planeten bij dit proces inderdaad weggeschoten – en niet te zuinig:

• Ik was net van plan om te reageren 🙂

Het zou betekenen dat de zwaartekracht van die ster sterk genoeg was om de planeet “vast te houden” als het met zo’n snelheid weg schiet 🙂

Het is al amper te bevatten dat die ster zelf niet uit elkaar valt vanwege de enorme versnelling