16 december 2017

Rode dwergsterren die al met een kleine telescoop te zien zijn

rodedwergen

Rode dwergsterren zijn sterren die relatief licht zijn – met een massa tussen 0,08 en 0,5 maal die van de zon – en die goede kandidaten zijn om exoplaneten in hun stelsel te herbergen, die zich in de leefbare zone van de dwerg bevinden, de zone waar vloeibaar water kan voorkomen. Rode dwergen zijn lichtzwakker dan onze zon, de straling die ze uitzenden is 10 tot 300.000 maal zwakker dan de zon. Je zou dus de indruk kunnen krijgen dat je rode dwergen alleen met grote telescopen kunt waarnemen en dat het is weggelegd voor professionals. Niets is minder waar, want een aantal rode dwergen staan in de buurt van de zon en dankzij die nabijheid zijn ze toch zichtbaar met een kleine telescoop. Hieronder een kaartje met een 3D-voorstelling van de nabije rode dwergen, daaronder een tabel met de eigenschappen van de meest heldere rode dwergen die we kunnen zien – een aantal alleen op het zuidelijk halfrond.

rode_dwergen

[table “” not found /]

Succes met waarnemen! In de bron vind je overigens meer informatie over deze rode dwergen. :bron: Bron: Universe Today.