19 augustus 2017

Panchromatic SETI zoekt buitenaards leven bij Kepler’s exoplaneten

De green bank telescope in West-Virginia

De speurtocht naar het bestaan van buitenaards intelligent leven krijgt een vervolg: de al tientallen jaren bestaande SETI (Search for ExtraTerrestrial Intelligence) heeft nu een opvolger, de zogenaamde ‘Panchromatic SETI’. Dit is een samenwerking tussen zes observatoria, waaronder de radiosterrenwachten van Green Bank Telescope, de Low Frequency Array (LOFAR), de grote Areciboschotel op Puerto Rico en de Keck telescopen op Hawa

1. MoniqueMonique zegt:

Dus ze hebben een selectie gemaakt van planeten rond 30 sterren die zich ook nog eens in de leefbare zone bevinden. Binnen een straal van 13 lichtjaren (lekker dichtbij) én op rij staan met de aarde. Ik ben benieuwd 😉
    Quote “Billions of these planets are Earth sized and in the ‘habitable’ or so called ‘Goldilocks’ zone –…” Wow, zoveel al! Ik zat met een aantal van rond de 1800 in mijn hoofd O_O Waarschijnlijk in de war met buiten ons Melkwegstelsel?
    Op 18-11-2010 was het groot nieuws dat HIP 13044 en HIP 13044 b ontdekt waren, ooit ontstaan buiten de Melkweg en bij ons terecht gekomen. Kwam op ’t journaal omdat het zo’n 2000 lichtjaren van ons vandaan was. Hoe zou het nu met de beide HIP’s gaan?

2. Die miljarden aardachtige planeten in de bewoonbare zone is echt alleen in onze Melkweg hoor. Er zijn zo’n tweehonderd miljard sterren in de Melkweg en een gedeelte daarvan heeft van die planeten, dus het aantal kan kloppen, zie deze Astroblog daarover: http://www.astroblogs.nl/2012/03/28/melkweg-telt-miljarden-rotsachtige-planeten-in-leefbare-zones-rond-rode-dwergen/