21 augustus 2017

Ontstaat donkere energie door kwantumeffecten in een compacte dimensie?

De ultraviolet ultra deep field (EVUDF) gemaakt met de Hubble ruimtetelescoop

Sinds 1998 weten we dat het heelal versnelt expandeert, bewezen door twee onafhankelijke teams van sterrenkundigen, wiens bazen er in 2011 de Nobelprijs voor de Natuurwetenschappen voor kregen. De kracht die deze extra expansie veroorzaakt wordt de donkere energie genoemd en dankzij onderzoek van de

1. Arnaud Dupays, Brahim Lamine en Alain Blanchard moeten niet zo ingewikkeld doen. En verder ook niemand wat dat aangaat. “Donkere energie” bestaat niet.

Donkere energie is niks meer dan het resultaat van het beperkte waarnemingsvermogen van de mens, oftewel: “niet verder kijken dan je neus lang is”. Kan ook niet in dit specifieke geval, want de lichtsnelheid is de beperkende factor. Maar goed, op kosmologische schaal is ons hele (zichtbare en onzichtbare) heelal en de big bang (wat dat dan ook is) waaruit deze is ontstaan maar een muggenpoepje.

“Donker energie” is feitelijk gewoon zwaartekracht. Niks meer en niks minder.

2. Qsan, jij kijkt kennelijk wel verder dan je neus lang is, dus daar ben ik blij om. In 1998 werd door twee onafhankelijke teams ontdekt dat het heelal steeds sneller uitdijt. Je zegt in je reactie eerst dat donkere energie niet bestaat, vervolgens dat het gewoon zwaartekracht is. Zwaartekracht trekt aan, dus de grote vraag is dan hoe het komt dat het heelal steeds sneller uitdijt. Wat is jouw verklaring dan hiervoor?

3. Dit alles is enkel hypothetisch, want ik kan natuurlijk ook niet verder kijken dan mijn kosmologische neus lang is

De versnelde uitdijing van het heelal is niks anders dan valversnelling.

Ons heelal wordt momenteel natuurlijk niet (meer) uit elkaar geduwd, maar uit elkaar getrokken. Dat verklaart ook de cold spots in de achtergrondstraling, de donkerblauwe vlekken. Deze minieme temperatuursverschillen worden veroorzaakt doordat het heelal op die plaatsen net wat sneller uitdijt dan in de andere richtingen. Met andere woorden: daar wordt er dus net wat harder aan getrokken.

Nadat ik dit heb bedacht heeft één of andere juffrouw dit ook al eens aangekaart, meer even geen idee meer wie dat ook al weer geweest is.

4. Wim+van+Kampen zegt:

Donkere energie (onzichtbare materie) is de tegenpool van zichtbare materie.
    De subatomaire deeltjes van de onzichtbare materie hebben macrospin -1/2 in plaats van +1/2.

Gelijksoortige materie trekt elkaar aan.
    Ongelijksoortige materie stoot elkaar af.
    Wat het afstoten betreft is de wetenschappelijke conclusie een juiste.

Alles in het universum wil de lichtsnelheid aannemen, dus wordt het heelal steeds groter.
    Ik vind het geen sterk argument, er is een betere, maar dat gaat te ver.
    Ik heb jarenlang op basis van de Natuurwet in de mening verkeerd dat er geen wisselwerking tussen zichtbare en onzichtbare materie bestaat. Dit betekende dat het mogelijk is dat bijvoorbeeld de aarde zich midden in een zwart gat van de onzichtbare materie kan begeven.

De Natuurwet luidt: Al het abstracte heeft een tegenpool met tegengestelde kenmerken, behalve het hiërarchisch hoogst abstracte.
    Kort door de bocht: Als er gevulde ruimte is, moet er ook lege ruimte zijn.

5. Michel Beekveld zegt:

Ik heb wat moeite met de uitleg van het Casimir-effect.

Tussen de twee platen passen minder “standing-waves”, dan erbuiten. Simpelweg omdat de ruimte tussen de platen beperkt is. Erbuiten is dat niet het geval.
    Het resultaat is een netto druk.

Ik sta uiteraard open voor het aantonen van mijn ongelijk

Michel

6. rudiev zegt:

Je zou zeggen dat als het universum expandeert door quantumfluctuaties van het vacuum dat de energiedichtheid van het vacuum afneemt gezien er van uit wordt gegaan dat het unversum een vaste hoeveelheid energie heeft. Dan zou je zeggen dat de quantumfluctuaties van het vacuum ook minder worden en zou het uitzetten langzamer moeten gaan.

7. Michel Beekveld zegt:

@ rudiev

De quantumfluctuaties moeten over een tijdsperiode uitkomen op 0. Anders zou een vacuum, netto een energie op moeten brengen. Van het zwaartekrachtveld, en het electromagnetisch veld, weten we dat de waardes 0 zijn.
    Alleen het Higgs heeft een positieve waarde (246 GeV). Maar er zijn geen signalen dat deze waarde toeneemt.
    Maw, de Vacuum Expectation Value, kan niet verantwoordelijk zijn voor inflatie noch expansie.

Ik sta uiteraard open voor het aantonen van mijn ongelijk

Michel

8. Heel interessant om dat alles te lezen – en goed uit gelegd – maar blijft nog steeds theorie de tijd zal leren wat het uiteindelijk zal zijn – maar blijf boeien .