16 december 2017

Ging de oerknal vooraf door een ‘grote stilte’?

Cover van New Scientist

Cover van New Scientist (Credit: New Scientist)

Het zou best wel eens kunnen zijn dat de oerknal – de ‘grote knal’ (Big Bang) waarmee 13,8 miljard jaar geleden het heelal ontstond – vooraf is gegaan door een ‘grote stilte’ (Big Silence), aldus een groeiende groep onderzoekers, waaronder de Franse kosmoloog Aur

1. Enceladus Enceladus zegt:

Zeer interessant! Is dat tijdschrift nog te koop in de Bruna of bij de AKO?

2. Ik denk het niet. Ik kocht het blad gisteren bij de Bruna, toen ik op station Rotterdam CS was, maar volgens mij is het 21 juni-nummer al te koop. Je zou morgen de bladenman kunnen vragen of hij ‘m nog heeft. En anders scan ik dat artikel en mail ik het je, simpel. 🙂

3. Hephaistos zegt:

Ja maar, als er geen tijdsdimensie bestaat volgens die theorie, dan klopt er toch iets niet?

4. rudiev zegt:

Er wordt gesteld dat als de lichtsnelheid terug loopt naar nul dat er niets meer kan communiceren en krachten niet meer kunnen worden uitgewisseld. Maar fotonen zijn maar één van de deeltjes die een kracht overbrengt, hoe zit het met gluonen die de quarks aan elkaar plakt?
    En als je terug gaat naar de oerknal naar dat eerste moment, waren er toen al wel fotonen of kwamen fotonen pas op het toneel toen er een uitwisseling kwam van de elektromagnetisch kracht? Bestaat ons universum uit deeltjes van het vorige universum in de big bounce of zijn alle deeltjes en energie als het ware gereset naar de basis energiën en zijn hieruit in de big bounce weer alle nieuwe deeltjes en energiën gevormd?

• rudiev zegt:

Ik moet mezelf een klein beetje corrigeren 🙂 Ik vroeg me af of als je terug gaat in de oerknal naar dat eerste moment of er al wel fotonen waren, of dat fotonen pas op het toneel kwamen toen er een uitwisseling van de elektromagnetisch kracht kwam? Maar de eerste fotonen zullen wellicht eerder ontstaan zijn uit materie – anti-materie annihilaties, quark – antiquarks en/of elektron – positron annihilaties vermoed ik, dan fotonen voor uitwisseling van de elektromagnetisch kracht.

Maar nog steeds de vraag of er al fotonen waren, voor deze lichtsnelheid 0, om dat stilte moment te krijgen? En kunnen andere krachtoverbrengers, zoals bv gluonen, ook niet voor ‘herrie’ gezorgt hebben?

• evandijken evandijken zegt:

rudiev: “Bestaat ons universum uit deeltjes van het vorige universum in de big bounce” Wat ik enige tijd geleden hier ook stelde: “Tijdens de implosie van een vorig heelal, explodeerde de hele boel al. Waardoor, zoals jij nu ook suggereert, dat er deeltjes uit een vorig heelal in het huidige aanwezig zijn.

• Monique Monique zegt:

Tijdens de implosie van een vorig heelal? Huh.. Door het uit uitdijende heelal zal toch uiteindelijk alle sterrenstelsels zó ver van elkaar verwijderd zijn dat er opnieuw een koud leeg donker heelal overblijft? En het proces begint opnieuw van voren af aan? Universum binnen universum binnen universum…
        Multiversum als een J’Adore dopje? (Mijn lievelingsparfum) 😉
        of misschien als een roltoeter?
        😛

• evandijken evandijken zegt:

Hallo Monique, dat het huidige heelal zich op dit moment uitdijt, wil niet zeggen dat een vorig heelal dat ook altijd heeft gedaan. Toch? Naar mijn idee was het vorig heelal een pulserend heelal net zo goed als dat dat het huidige is. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

• Monique Monique zegt:

Dat zou best mogelijk kunnen zijn, Evan 😉 Tja, waarom zou onze oerknal de eerste geweest zijn? Alleen in mijn veronderstelling (multiversum, universum in universum etc) zou dat een onderbreking zijn. Hoewel… Om de boel aan de gang te houden is een ‘kleine’ afwijking wel gepast. Kan het zich daarna weer corrigeren. Hmm, moet ik ineens aan mijn spirograaf tekenset uit mijn jeugd denken 😛
            Evan, denk jij dat het een heen en weer reactie is van oerknal—> uitdijing—> implosie—>oerknal enzovoort? Het is maar een vraag 😉

• evandijken evandijken zegt:

Ja Monique, ik denk dat er sprake is van een vorig pulserend heelal net zo goed als het huidig heelal pulserend is.
            M.b.t. het vorig heelal: ik denk dat tijdens de implosie van het vorige heelal (implosie richting super zwart gat) een explosie (onze oerknal) plaatsvond. Omdat het vorig heelal nog niet geheel geïmplodeerd was, denk ik dar er elementen uit dat vorig heelal in het huidig heelal aanwezig zijn.
            Nou ja, zou denk ik erover. Voor wat het waard is…

5. Olaf van Kooten Olaf van Kooten zegt:

Goede vragen, waar ik niet direct een antwoord op weet. Wat dat laatste betreft: ik denk dat alles weer naar de basisenergie is teruggevallen.

P.S. interessant artikel Arie! Vol stof tot nadenken, ik heb echt het idee dat we minder weten van de “oerknal” dan we denken. Maar ik ben geen “Niburist”, ik vertrouw op de autoriteit van wetenschappelijk bewijs 😉 In dit geval wordt toch een vinger op de gevoelige plek van kwantum vs Einstein blootgelegd.

6. Olaf en Enceladus, ik zal het artikel scannen en jullie toesturen, mag je ‘m ‘lenen’. 😉 Ik heb de blog even geupdate met een lijstje met oorspronkelijke vakartikelen van enkele genoemde onderzoekers. Hephaistos, wat die tijdsdimensie betreft: we hebben het hier over het verdwijnen van de tijdsdimensie tijdens de oerknal, in de ‘Planck-fase‘ ervan, het tijdperk van de Planck-eenheden (http://nl.wikipedia.org/wiki/Planck-eenheden). Daarna komt de tijdsdimensie tevoorschijn en is ‘ie ook niet meer weggeweest. Wat zou daar niet aan kloppen, los van dat het allemaal nog zeer speculatief is? Rudiev, om op jouw vragen in te gaan: zoals gezegd praten we over de Planck-fase, toen er vermoedelijk een soort plasma van elementaire deeltjes was, geen samengestelde deeltjes zoals protonen en neutronen, enkel quarks, gluonen, electronen, fotonen, etc…. Het was ook een tijd dat er vermoedelijk maar één natuurkracht was, de kracht volgens de ‘Grand Unification‘. Op zich zouden die fotonen wel met de lichtsnelheid willen reizen, maar het idee is nou juist dat de ruimte toen gefragmenteerd was in losse eilandjes, waartussen geen verbinding was en het voor de fotonen onmogelijk was daartussen te bewegen. De gefragmenteerde ruimte verhinderd dus het heen en weer reizen van de fotonen en andere deeltjes.

7. rudiev zegt:

Mochten er nog mensen geinteresseerd zijn in de nederlandse Renate Loll:

What is time? – professor Renate Loll, Utrecht University (12 min)

Renate Loll on the Quantum Origins of Space and Time (71 min)

Voor mij was ze redelijk onbekend tot ik haar tegen kwam op tv, volgens mij was het met Morgan Freeman – Through the Wormhole.