21 oktober 2017

Röntgensignaal van clusters sterrenstelsels mogelijk afkomstig van donkere materie

A giant collection of galaxies immersed in hot gas about 250 million light years from Earth.

Sterrenkundigen hebben met behulp van de Amerikaanse Chandra satelliet en de Europese XMM-Newton satelliet, die beiden kijken in het r

1. Jan Brandt zegt:

ja ja…Het zal wel…..maarre na die boeiende edoch heftige “donkere materie marathon” van afgelopen zondag, waarbij na al die “mogelijke mogelijkheden” die voorbij kwamen zoeven er eigenlijk toch maar Eén conclusie….”we weten nog helemaal nada, noppes , niets”.. overeind leek te blijven staan, zullen we ook dit voorlopig maar even met een stevig korreltje WITTE materie (zout!!!) nemen, zo dunkt mij!!

2. ik ben het eens met Jan en ik heb het idee dat de astronomie in een crisis zit.
    Wat ik ook niet snap is dat alle aandacht gaat naar een hele zwakke kracht (de zwaartekracht)
    terwijl andere veel sterke krachten (zoals de elektromagnetische kracht) er niet bij betrokken worden.
    Zwarte gaten bestaan ook niet volgens Stephen Hawking ?????????

3. rudiev zegt:

Als steriele neutrino’s kunnen vervallen in een normale neutrino en een foton, dan houdt dit ook in dat de massa is afgenomen en dus ook de zwaartekracht. In de link naar het vorige artikel hierover wordt gesteld dat een steriele neutrino van 7 KeV kan vervallen in een normale neutrino en foton van elke 3,5 KeV. Aangezien alleen het neutrino nog massa heeft is de totale massa van 7 KeV dus afgenomen naar de helft van 3,5 KeV. Wat heeft dit, en misschien soortgelijke vervalreacties van andere donkere materie deeltjes, voor effect op de totale massa van het universum aangezien donkere materie het grootste deel van de massa bezit? Je zou dan aan kunnen nemen dat de massa van het universum afneemt en dus de zwaartekracht. Zou dit misschien een reden kunnen zijn voor het steeds sneller uitzetten van het universum, de massa en dus zwaartekracht neemt af dus neemt de uitzetting toe.