22 augustus 2017

Zou de lichtsnelheid (soms) lager kunnen zijn dan gedacht?

SN1987A

Op de vroege morgen van 27 februari 1987 werd in een neutrinodetector onder de Mont Blanc een plotselinge piek gemeten in het aantal neutrino’s. Drie uur later werd door twee andere detectoren een vergelijkbare uitbarsting van neutrino’s waargenomen.

Ongeveer 4,7 uur later zagen sterrenkundigen die de Grote Magelhaanse Wolk aan het bestuderen waren iets merkwaardigs: de blauwe superreus Sanduleak -69 202 nam gigantisch in helderheid toe. Niet veel later is de ster supernova gegaan, een gebeurtenis die de boeken is ingegaan als SN 1987A.

Deze supernova is nog altijd het best bestudeerde exemplaar ooit, maar is ook door een mysterie omgeven die sterrenkundigen getracht hebben om onder het tapijt te schuiven. De supernova bestond namelijk uit drie gebeurtenissen: een neutrinoflits, nog een neutrinoflits (drie uur later) en nog eens 4,7 uur later pas het optische signaal.

Neutrino’s en fotonen (lichtdeeltjes) bewegen beide met de lichtsnelheid en zouden dus tegelijkertijd moeten zijn gearriveerd. Vanwaar de vertraging van 7,7 uur tussen de eerste gedetecteerde neutrino’s en de aankomst van de optische fotonen? De natuurkundige James Franson van de Universiteit van Baltimore is met een mogelijke oplossing gekomen.

SN1987A neutrino and optical

Volgens hem zal de lichtsnelheid in een gebied met een hoog zwaartekrachtpotentiaal gaan fluctueren als gevolg van kwantumeffecten. Bij alle eerdere berekeningen van de lichtsnelheid is

1. Wybren de Jong zegt:

Wat hij dus eigenlijk zegt, is dat de lichtsnelheid niet constant is, maar afhankelijk van de sterkte van het zwaartekrachtsveld langs het pad van het foton.
    Maar had men dat dan niet al veel eerder moeten merken bij het testen van de speciale en algemene relativiteitstheorie? Die theorie gaat er immers vanuit dat de lichtsnelheid wel een constante is.

2. Noot 1: ???? Fotonen hebben geen massa.

Fotonen kunnen nu eenmaal niet dwars door materie verplaatsen, dus is het een moeizame strijd om zich naar buiten te vechten. De fotonen in onze zon doen er duizenden jaren over om zich een weg te banen vanuit de kern naar de oppervlakte…sommigen hebben het zelfs over een miljoen jaar. Het hele proces heet niets te maken met massa van fotonen, of de zwaartekracht van de zon.

3. Over die eerste emissie van neutrino’s, waargenomen door de detector onder de Mont Blanc wordt op de genoemde Wikipedia-pagina over SN1987A gezegd: “Approximately three hours earlier, the Mont Blanc liquid scintillator detected a five-neutrino burst, but this is generally not believed to be associated with SN 1987A.” Dus feitelijk was er maar één uitbarsting van neutrino’s. En dan wordt het weer een heel ander verhaal, want dan klopt het tijdsverschil weer wel.

4. http://home.versatel.nl/edhoeven/gravity_and_redshift.html

En dus is mijn theorie zo gek nog niet 🙂

5. MoniqueMonique zegt:

Olaf, ik had in de Astrocorner een filmpje gelinkt waar ze de supernova 1987A als voorbeeld gebruiken 😉 Ook best leuk om te bekijken.

6. rudiev zegt:

Er wordt hier vertelt dat neutrino’s en fotonen met de lichtsnelheid bewegen. Maar neutrino hebben nog een klein beetje massa waardoor ze toch net niet de lichtsnelheid gaan.

Verder vind ik het interessant om te lezen dat de snelheid van fotonen beïnvloed kan worden door quantum fluctuaties in het vacuum. Dat ze eventjes een elektron-positron paar kunnen vormen om daarna weer verder te gaan als het orginele foton.
    Tijdje terug kwam ik met het Scharnhorst effect welke beschrijft dat een foton in een casimir-vacuum sneller zou kunnen reizen als in een normaal vacuum omdat het in het casimir-vacuum minder last heeft van virtuele deeltjes.

En zijn er vergelijkende metingen aan andere en/of soortgelijke supernova’s?

• Anoniem zegt:

“Zou het verder niet kunnen dat er voorafgaand aan de supernova niet bepaalde processen hebben plaatsgevonden die veel neutrino’s produceerde welke als een soort van voorbode zijn voor de supernova?”

Daar had ik ook al aan gedacht, toen ik bovenstaand artikel gelezen had… Schijnbaar had u hetzelfde idee!
      Ik ben maar een leek op dit gebied.
      Ik zou zeggen als er in de kern genoeg deeltjes verpulverd zijn, en als neutrino’s verder leven… zal na een tijd de kern instabiel worden..

7. rudiev zegt:

Speciaal voor onze HTK-astronoom Wimpie:
    [quote]
    Franson’s redenering gaat als volgt: als een foton door het heelal reist, bestaat er een (eindige) kans dat deze zal opsplitsen in een elektron en een positron. Dit paar bestaat maar heel even, waarna ze weer samenvoegen tot een foton, die gewoon z’n weg vervolgt. Dit proces wordt vacuümpolarisatie genoemd.
    [/quote]