23 oktober 2017

“Potentieel bewoonbare” planeten Gliese 581 blijken helemaal niet te bestaan

Gliese 581 six planets

Gliese 581 three planets

De zwakke rode dwergster Gliese 581 werd lange tijd beschouwd als een belangrijk doelwit voor de zoektocht naar leven. Rondom de ster draaien namelijk twee planeten in de zogenaamde leefbare zone, namelijk Gliese 581 d en Gliese 581 g. Maar helaas pindakaas: het “signaal” dat is opgepikt van de planeten, blijkt afkomstig te zijn vanuit de ster zelf. Conclusie: planeten d en g bij Gliese 581…..bestaan helemaal niet!

Dat betekent dat er ‘slechts’ drie hete planeten rond Gliese 581 draaien. De planeten in het stelsel zijn ontdekt doordat ze met hun zwaartekracht de moederster doen “wiebelen” (de zogenaamde “wobble” methode). Als gevolg hiervan wordt het licht van de ster periodiek verschoven (dopplerverschuiving).

Maar wat blijkt nou? Het dopplersignaal van drie van de zes planeten van Gliese 581 kan toegeschreven worden aan magnetische activiteit van de moederster. De drie buitenste planeten bestaan dus helemaal niet en Gliese 581 kan geschrapt worden van de lijst van “potentieel bewoonde stersystemen”.

Bron: Penn State University